1. 4. 2014

World War Z


Kniha. Americký žid Max Brooks a špecialista na zombíkov. Celým názvom - World War Z: An Oral History of the Zombie War /2006/. Zfilmovaná a po strašných problémoch s neustále prepisovaným scenárom uvedená do obehu v minulom roku v hlavnej úlohe s Bradom Pittom /jeho vlastnou produkčnou firmou/. Film, technicky okrem názvu, nemá s knihou na 99% nič spoločné a vlastne to ani vôbec nevadí /pochopíte, ak by ste to prečítali/, a dá sa to aspoň raz pozrieť. Kniha je bezcenný literárny brak, pravý úpadkový paperback, neverte ani pol slova toho čo čítate na internete alebo ste počuli od známych.

Pitt by mal šetriť dych, v knihe totiž zombíci nešprintujú, neskáču do diaľky ako Bob Beamon ani nešplhajú po lane, prdel - nevedia otvoriť ani len tie dvere na aute

Mizerných 300 strán veľkým fontom, riedke riadky, úbohý sloh maturitnej práce gymnazistu /štýl - strohý hemingway/. Decimácia je zdôraznená faktom, že každá kapitola má asi tak päť strán a každá jedna sa našťastie chronologicky týka inej časti zemegule, iných hrdinov, inej zápletky, drámy. Skicovite, klišovite, schematicky, povrchne, tupo americky letmo načrtnutej čalamády. Mám veľmi rád tento žáner, keď ľudstvo dostáva na prdel /UFO, baktérie, zombíci, nadržané amazonky, čokoľvek/, prečítal som more kníh tohto štýlu. WWZ je žumpáreň a vyhodené prachy.

Ide však o perfektnú príručku na dokonalú zombie hru. Kniha sa vlastne od začiatku tvári ako známa, herná strategická séria UFO: Enemy Uknown - Zombie edition. Je tu úplne všetko. Celá planéta, všetky kontinenty, krajiny, veľmoci, orbita, vzduch, zem, podzemie, hrôza pod vodnou hladinou /obzvlášť pekelná zúrivosť/. Stíhačky F-22 Rapton, tanky, humvee, všetky palné, laserové, mínometné zbrane, náboje, panciere aké vás len napadnú. In situ to však nedopadne tak ako si myslite. Všetko neúčinné. Takže vývoj nových, extra optimalizovaných pre zombíkov, len za 1/1000 prachov a materiálu. Maxmilián to má do detailu premyslené z hľadiska vojenského, ekonomického, sociálneho, ekologického, teologického, transcendentálneho, psychologického, politologického. A vaše lamborghini alebo iného cenného veterána z 1964 vám vláda zrekvíruje na oceľ a plasty aby bolo z čoho vyrábať pluhy, jednoduché zbrane a hrebene. A na úplnom  konci je najväčším víťazom kuba, najväčším lúzerom veľryby a kde sa stratila celá, severná korea - to fakt neviem.

PI, Lobo, Qisling, anti Z dachshund, alfa tímy, japonský otaku s baťohom Hello Kitty, meč Tori, krížnik Aurora /!!/, vesmírna stanica Mir, bojujúce atomové ponorky, biele zóny, permafrost, Phalanx, vždy zkurvení francúzi. Maličký zlomok pojmov a udalostí, čo sa nonstop valia vašim smerom. Najnebezpečnejšie miesta sveta - slnečné pláže a ročné obdobie - jaro, keď rozmrzajú ľady a snehy. Nič spoilovať nebudem. Ešte by to chcelo popracovať na kanonickom správaní zombies. Kniha je v tomto bode OK ale sama sa občas na niektoré alogizmy v ich  "správaní" pýta. Zákon zachovania energie musí predsa platiť pre všetkých, detto základné fyzikálne zákony.

WWZ je plné mega epických scén, ktorých sila je zvýraznená faktom, že nám je aj tá najmodernejšia armáda sveta /a teda americká/ so všetkými jej scifi sračičkami úplne na nič /má to logické vysvetlené, ja si myslím presný opak, je to však fikcia, tož sa hádať nebudeme/. Kniha teda v rýchlosti prebehne všetkými aspektami reakcie ľudí na nový druh, aj na povojnové vyrovnanie /iné ako vo filme/. Inak tu hovoríme o mnohých stovkách miliónov zombíkov, ktoré treba zkompostovať.

-------------------------------

Aplikovaná teória v hernej praxi. Nič z toho v hre TLOU /PS3, údajné GOTY/ nenájdete. Neil Druckmann kaká na to ako infekcia začala, prebehla, skončila. Infikovaní ho vlastne vôbec nezaujímajú, celý svet nech si hodí šípku. Ide mu o štúdiu vzťahu dvoch zlomených duší /psychopat a lesba/. Amatérska rozborka ex počitačového grafika, ktorý o písaní dobrých scenárov, o dramaturgii, réžii, psychológií postav - vie presne toľko čo hocikto tu z nás v jeho veku. Keď po po tom jeho srdce tak piští nech točí smutné, norské drámy svojim iFuj mobilom, idiot. Moje bláboly vydané knižne by nikoho nebavili, jeho mňa tiež nie. Takže, ak ďalej snívate o zombie hre v semisandboxe/sandboxe s dobrou procedurálnou AI a gameplay vôbec /crafting, vehikle/, čistenie hniezd, zón, komorné boje, epické boje, atomovka /!!/, aspoň zdanlivo logická výstavba  a vývoj univerza ostáva vám iba ten literárny brak WWZ a desiatky ďalších overených knižných sérií. Slovo k tomu Chtorr odkazu - veľmi inteligentný spôsob útoku na matičku zem a kto je kurva vlastne nepriateľ ? Je tu všetko čo nájdete v WWZ, len asi 5 krát lepšie spracované, pričom sa to považuje iba za žánrový priemer, asi potom chápete, v akej bezodnej, čiernej riti si u mňa stojí TLoU. Ale ešte aspoň ďalších 20 rokov si hovorme, že hry sú proste v plienkovom období a "časom"  bude lepšie. Smiech. V Naughty Dog sa teraz bijú medzi sebou ako divé psy, kto bude písať scenáre ďalších Uncharted/TLoU kravín. Nepochybne niekto z vnútorného kruhu nekonečných amatérov a nekompetentných blbečkov.