11/04/14

Geleta, hrotok a šechtár


Ak ešte niekto z vás zostane v roku 2024 verný videohrám a dostane chuť na nejaký ten retronášup, hru z ktorého obdobia si vyberiete - 2014 či 1994 ? Samozrejme ide o chyták. Množstvo dnešných alebo skoro budúcich hier si už o 3-4 roky nespustíte ani pri vynaložení maximálne možného úsilia. Hovorím o hrách ktorých MP a SP /!!/ je viazaná na "cloud" server materskej firmy. Šušká sa, že sa Ubisoft hraje s predstavou hry úplne viazanej na ich obláčik. Technicky je to klasický DRM bazmek, čo by až tak nevedailo. Z praktického hľadiska si však nikto tu hru v roku 2024 nezahraje, neb centrálny server už zabudne, že vôbec niekedy takáto gamesa vôbec existovala. Už násilné ukončenie online komponenty po pár rokoch - Gran Turismo, Resistance a more ďalších nielene SONY hier je smutný fakt, na ktorý si už všetci zvykli. Trvalé zablokovanie off-line singel kampane je iné kafe. Hra vlastne bude "existovať" iba v kratučkom časovom intervale.


Povedzme, že zhruba tie 2-3 roky pri priemerne úspešnom hernom titule, potom sa server kapacita presmeruje inde. Ak som to správne pochopil tak AI hry TitanFail v jeho pseudo SP kampani je tiež "počítaná" na Azure serveroch microsoftu. Hádam, že ani tam vám to miesto držať večne nebudú. Táto gamesa si teda užije trochu svojej slávy a príchodom druhého dielu zhasne navždy. Respawn to nepochybne ocení, prachy sa majú točiť a rovnaký krok už zvolilo PD, keď vypnutím MP serverov pre GT5 tlačí nevďačnú lúzu do novšej GT6.

Nebudem tváriť, že offloadingu výpočtov na cloud server /prachobyčajné PC s WinOS pripojené kabelom ku vašej šunke, dedikovaný server/ čo i len za mák rozumiem. Teda vlastne hej, ale budem sa tváriť, že nie. Hrajúc standarné PC MP - BF 2142 mám na dobrom serveri ping okolo 50ms /to je doba, za ktorú paket preleti odo mňa ku serveru a nazad/. To je ten lepší prípad. Tragické stavy na mrtvičku sú pri spojení 100-150ms a horšie. Hra mi beží na cirka 30-60 a viac fps /16 milisekúnd na frame/. Takže aj ten rýchly server mešká 3-4 frejmy za mojou akciou. Delay, latencia, kurva píča lag. A teraz si predstavte, že hru pre 64 hráčov hraje 64 rôznych pingov. Povedzme, že ten s pingom 10ms má hovadskú výhodu oproti mojim 52. Ale čo ma na to povedať sám engine hry, kde jednotlivé časti grafickej pipelajny-AI-fyziky bežia aj v zlomkoch milisekúnd /0.09ms, 0.34ms napríklad/ .


Ako som /ne/povedal, veľmi dobre tomuto PR cloud patoku rozumiem a cloud rendering /AI, fyzika/ si preberieme niekedy nabudúce. Dnes mi to príde skôr ako prilepiť ku PS4ke namiesto ninja SSD mechaniky, CD optiku z PSone /300 kilo za sekundu, bejby/. A xboti nedokážu od seba odlíšiť AI v xcrap 360 /tuším, lokálne výpočty na HW z roku 2005/ versus Xbone /"obláčik"/ verzii TitanFail. Záver si z toho urobte sami, alebo si to pozrite na YT. AI boti sú tu aj tam len dokonale tupé kanonfuter krovie. DOOM Imp.

Naspäť na pôvodny kurz. V roku 2024 teda bude oveľa jednoduchšie trochu si posedieť nad DosBoxom /emulátor MSDOS prostredia/. Korejský build zvláda aj Direct3D/Glide a Roland MT 32, čo je skutočne chutné, osobne som to vyskúšal. No a funkčný multiplayer hier ako DOOM alebo Qvak 3 tu bude k dispozícií asi aj o ďalších 50 rokov. TitanFail už vtedy nenájdete ani len ako heslo na wikipédii, zavrie sa nad ním hladina, klesne do tmy a chladu mariánskej priekopy.


Nastal teda čas si položiť otázku, čo vlastne za svoje prachy povedzme o 5 rokov dostanete. Hlavne - časovo značne ohraničený prístup k hre. Na stránke výrobcu, alebo rovno na vašom smartmobile bude aplikácia, ktorá bude sledovať dátum expirácie jednotlivých hier vášho portfólia. Tik, tak. Ako otvorené a takmer pokazené mlieko. Viete - pre výrobcu softu  /hry alebo aplikačný blábol/ nie je nič horšie, ako keď ten jeho jednorazovo zakúpený produkt dusíte príliš dlho a vytrvalo sa odmietate pohnúť vpred. Takto sa biznis nerobí. Behom kúpiť novšiu verziu, novší diel. Pokiaľ možno aspoň každý rok. Rituálne a stereotypne. Ak vám to dnes príde ako strašná žumpáreň - tie DLC, mikroplatby, freemium, F2P, early access, B2W a všetko to zúfale dojenie prachov z vás, z hráčov. Ešte žiarivejšia budúcnosť /priam útulná maštaľ/ je pred vami. Vidím pekne zoradené, nasprostaté, dojné kravy s hovnom pod chvostom. Presne takto vás majú v živých farbách pred sebou, nie ako hráčov, nedajboh klientov. Múúú, vy sráči, iba blbé kravy.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****