01/06/22

Kontrola nad hernými hviezdami

"Akákoľvek kritika, zároveň bez návrhu adekvátneho riešenia, je iba prázdne fňukanie slabocha". Oficiálne teda oznamujem krach videoherného biznisu /ešte sa mu budem venovať širšie v ďalších mesiacoch/. Jeden sme tu mali okolo roku 1983 v Atari 2600 ére, druhý v čase PS1, keď havarovalo 3DO, Atari Jaguar, Sega Saturn a Nintendo 64. A ten dnešný kolaps. Ide o mix vnútorných problémoch /úplné hnitie AAA hier/ a tých vonkajších /čakajú nás roky príšerneho zdražovania, embargo na ruskú ropu, liter benzínu nad 2 eura a EU program Fit for 55, ktorý vám všetkým hovadsky uberie z peňaženky/. To, že sa teraz Apple rozhoduje či kúpi EA je na uterák. EA je dávno duševne mŕtva, emociálne a kreatívne vyprahnutá firma. A ak tam aj niekto talentovaný ostal, tak si pri pohľade na WOKE apple židoboľševikov zbalí svojich pár švestiek a proste vypadne. AAA gamebiz je definitívne chorý. SONY pragmaticky opustilo next gen, true gen, PS5 SSD gen a ide žobrať u PC hráča s integrovaným GPU o ich pozornosť a prachy. Budúcnosť zjavne leží na pleciach malých indie vývojárov, v AA segmente a celé je to o porte Star Control 2 z 3DO na PC a tiež na pleciach toho pripraveného tretieho Star Control dielu. 

V Star Control 1 /Toys for Bob, Accolade, 1990/ je ľudská rasa pred genocídnym výmazom z galaktickej mapy. Húsenice z rasy Ur-Quan si po porazení mnohých mimozemských rás zobrali na paškál aj pozemšťanov. Ako hlavný hrdina na čele Aliancie Slobodných Hviezd im v tom máte zabrániť. Nepodarilo sa. Porazené civilizácie majú na výber pred úplným otrockým podriadením a následne bojujete za farby húsenic, alebo byť navždy uzatvorený pod červeným silovým poľom. Zbohom vesmír, nazdar samota. Zem si vybrala to druhé. V druhom pokračovaní z roku 1992 zažijete najepickejšie herné dobrodružstvo všetkých čias. Bol posilnený hlavne RPG formát, kecacia zložka a scenár. V jednotke to bolo hlavne o stratégií a strieľaní raketiek. Dvojka je plná hláškovania, srandičiek, humoru, filozofie, empatie, násilia a hlbokých myšlienok. Občianska vojna Ur-Quan uchvatiteľov je nová šanca pre tých dobrých. V hre však začínate s holou riťou na bezbrannej plechovke vracajúc sa po dekádach na Zem. Tá je stále pod okupáciou a pod silovým poľom. Tretí diel už nie je z pera pôvodnej dvojice Paul Reiche III a Fred Ford. Ani modernejšie Star Control: Origins /2018/. Ide teda o niečo podobné ako pri Monkey Island 3/4, ktorú tiež nespáchal Ron Gilbert a práve v týchto chvíľach dokončuje vlastnú predstava tretieho dielu.

 
A: "Drzý pozemšťan, vyvesím si  tvoje vyschnuté guľky s frantíkom hneď vedľa monitora."
B: "To sú silné slová od chlpatej guľky so smradľavým výtokom zo zhnitého rypáka."

Reiche a Ford v hre Star Control 2 prekročili rubikon a vstúpili do herných análov. Zberali ceny za najlepšie herné dialógy vo svojom žánre, najlepšie hviezdne scifi RPG, dokonalý balanc medzi RPG časťou hry, adventúrnou aj akčnou. Hafo planét, hviezd, hyperspace transport, medzihviezdna diplomacia /mapa sa vám začne vyfarbovať sférami vplyvu jednotlivých mocností/, desiatky mimozemských a často ala Monthy Python srandovných rás. Nie nadarmo sa hovorí, že Mass Effect proste staval na pevných základoch /Bioware, EA/ hier Star Control. A aby som podal úplnú informáciu, tak Star Control sa nepochybne inšpiroval hrou Starflight /Binary Systems, 1986/, ktorú tiež publikovalo EA. Inšpiroval sa tak mocne, že Star Control 2 niekedy hovoria aj Starflight 3/nikdy nevznikla, ale tvrdo teraz bojujú, aby sa to podarilo/. Určite sa teda spýtate, ako mohlo to isté EA, tak kapitálne pokakať Mass Effect 2 a 3. Mohlo a muselo. Ide o zákonitosť pri manažmente veľkých AAA hier. Prírodný korporátny zákon.

V roku 2017 Reiche a Ford teda ohlásili plány pre skutočné tretie pokračovanie Star Control IP. Fanúšikovia o to roky žobronili. Ďalšie roky sa vyššie spomenuté duo hádalo s vlastníkom licencie Star Control a vôbec celej franšízy. Nakoniec ku "istej" po právnej stránke krkolomnej dohode predsa len došlo a práce sa na jeseň roku 2020 opäť rozbehli. Môžu na hre pokračovať, ale nesmú použiť názov Star Control. Takže "trojka" je teraz známa pod pracovným označením Ur-Quan Masters 2  / celý názov druhého dielu je Star Control II: The Ur-Quan Masters/. A mám pre vás aj svinsky dlhé vyše dvojhodinové video intervijú s oboma borcami, ktoré pochádza niekedy z roku 2018 /arstechnica/. A keď chcete úplne najčerstvejšie info, tak oficiálne auditko na reddite. Kopa WIP videa.

 

Star Control II: The Ur-Quan Masters bol v roku 1994 naportovaný aj na už vtedy takmer mŕtvu konzolu 3DO a kedže bola doba CD multimédií, tak hra vyfasovala zopár grafických a audio vylepšení. Je kompletne nahovorená a songy majú lepšie aranžmá. Dôležitá technická informácia. PC nepoužíva FM šumblaster syntézu, ale niečo ako samplovaný amiga mod player /3DO verzia/ a vie to prehnať aj cez PC speaker ! V roku 2002 sa oficiálne dostal do obehu zdrojový kód dvojky z 3DO a preto mohla vzniknúť aj PC verzia pod názvom The Ur-Quan Masters /klikajte, sťahujte, je tam mnoho vylepšení oproti originálnej PC verzii/ pre Win, Linux, Mac a hráčska základňa sa mohutne rozšírila vďaka stovkám tisícov stiahnutí. Čo som urobil aj ja. 

Herná recenzia "dvojky" v jednom odseku. Ovláda sa to iba klávesnicou. Aj keď viete, čo robíte a ide priamo do cieľa, je to hra minimálne na 10-15 hodín. Hra je veľmi vtipná, atmosféra výborná, boj vie byť ťažký, grinding za surovinami je zdĺhavý. Za informácie sa veľmi draho platí a Dúhové Svety je to čo máte nájsť , aby ste nemuseli farmiť ako zombifikovaný mukel na poli v stredoveku. Z jedného konca vesmíru na druhý za 5 minút v reálnom čase a celý čas iba čumíte na raketu a počúvate hyperskok theme hudbičku, ktorú máte vyššie v odkaze /časom trochu pomôžu Q brány/. Nemáte in-game log, takže si dôležité veci kľudne aj zapisujte. SAVE-LOAD je tvoj najlepší kamarát ! Zlé impérium v reálnom čase požiera jednotlivé systémy, takže s krvácajúcim srdcom vidíte ako na mape "zhasínajú kontrolky" iných civilizácií.  Odporúča sa mať prejdenú aj jednotku, je tam totiž veľmi košatý príbeh a pozadie. Online manuál prikladám a na mnohých stranách tam máte letom svetom popisané "vocogo" v jeho komplexnom lore. A pretože som dobrák od kostí, tak aj úplne prežutú kuchárku čo, kde a ako urobiť po jednotlivých kapitolách. Nežartujem, keď tvrdím, že zaujímavé hry budú nasledujúce roky prichádzať už iba od AA alebo indie vývojárov. Magický Outer Wilds !

2 comments:

  1. Star ocean good? https://www.vgchartz.com/article/453794/star-ocean-the-divine-force-news-coming-in-late-june/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... hral som Star Ocean pre SNES aj pre PS2 .. ten pre PS2 povazujem za najzbytocnejsie JRPG vsetkych cias /spolu s DQ8/, priserne slabomyselne .. aj ten pre SNES stal za staru belu .. na ten pre PS1 som ani nenabral odvahu /technicky je OK, engine - 2D CG backgrounds, 3D boj, 3D word mapa je doslova kopirka toho z FF7/.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****