20/06/22

Hyper Neo Geo 64

Slávna, japonská herná platforma. Presnejšie obskúrny mytologický tvor Neo Geo /fy SNK/ odštartoval kariéru v 1990 ako MVS (Multi Video System) arcade kabinet na herných kartridžoch. O rok neskôr dali na trh aj AES (Advanced Entertainment System) verziu pre domácnosti. Išlo vyslovene o prémiový stroj v špičke až s 200-300 USD za jednu hru /kartridž bol veľký aj fyzicky a  mohol niesť až 90 mega dát, čo bolo ohavne veľké číslo, rovnako starý SNES najčastejšie na 2-4 megových a oveľa novšia N64 z 1996 mala hry na 8-32-64 mega kartridžoch/. Takže herná klasika Samurai Shodown za $298.86, ups. MVS a AES boli hadvérovo zhodné a to do čoho ste strkali štvrťáky v herni, ste mali aj doma v obývačke. MVS bolo veľmi úspešné. Pre herne išlo o lacný systém s jednoduchou výmenou hier a výkon sa konkurencii podarilo dohnať, napríklad Capcomu, až s bombastickým CP System II v 1993 /Street Fighter 2 !/. Neo Geo kontroval bojovkými sériami Fatal Fury, Art of Fighting, Samurai Shodown, World Heroes, The King of Fighters alebo graficky prenádherným "run and gun" platformerom Metal Slug. Domáca AES bola v japonsku alebo v amerike vyslovene niche produkt a na vysokánske ceny kartridžov ešte SNK v roku 1994 reagovalo vydaním Neo Geo CD. Sexi, čierna, malá konzolka, ktorá ako keby z oka Sega Saturn /1994/ vypadlo.


V roku 1994 totiž prišla aj PlayStation 1 na CD mechanike za 299 USD. Neo Geo hra teda stála toľko čo celá PS1. A PS1 alebo Sega Saturn sfúkne Neo Geo hry zo stola ako pierko. Neo Geo je technicky Motorola 68000 ala Amiga 500 alebo Sega Megadrive, ale s masívne vykonným videoprocesorom. Tam kde Amiga, Megadrive zvládali desiatky sprajtov na ploche, ich Neo Geo dávalo stovky s epickým fillrate na scanline cca 1540 pixelov /MD 320px, Amiga oveľa menej/. PS1 ako 3D konzola používala GPU a jeho polygóny ako sprajty. Na frame ich teda dalo hladko tisíce a fillrate na riadok "nemal" limit, proste sa plynule znižoval framerate. PS1 HW sa dostal aj do arcade mašín pod Konami ako System 573 alebo pod Namco ako System 10.

Boom a opäť Nintendo 64 z roku 1996 s 64-bit NEC VR4300 @ 93.75 MHz. Licenčný MIPS procák. Nintendo tu dávam zámerne, aby ste sa orientovali na časovej osi. SNK totiž na PS1, Saturn alebo N64 alebo kolosálne arcade Sega Model 3 /1996/ zareagovalo vydaním skutočnej 3D platformy, svojej prvej - Hyper Neo Geo 64 v 1997. Najprv pre herne a stále na kartridžoch. Domáca verzia však nakoniec nikdy nevznikla. SNK situáciu na trhu zle prečítalo, zlyhalo načasovanie, konkurencia bola už opäť niekde inde. Proste všetko zle a začal sa pomalý úpadok. Hráči prešli na Virtua Fighter 3, Tekken 3 alebo Soul Calibur.

Neo Geo 64 mala kolosálne komplexný HW, ktorého praktické ukážky ma však nechávajú vo veľkých rozpakoch. CPU to isté ako v N64ke a teda NEC VR4300ka na 100MHz s desiatkami megabajtami RAM. Kde sa pozriete je samá RAM /96 mega pre geometriu, 16 mega pre textúry, oddelená RAM pre 2D grafiku, 32 mega pre audio/, tiež oddelené 2D GPU a 3D GPU, GTE /ala PS1 pre HW akceleráciu transformácie scény/, DMA, DSP a niekoľko špeci 2D čipov pre Sprite/BCG engine. Je to drahá čipová džungľa, ktorú by ste do kompaktného domáceho balenia nikdy nedostali a ako som už povedal a video vyššie vám to dokáže, tak praktický, herný výkon je silne rozpačitý. Samurai Shodown 64 vs Battle Arena Toshinden pre PS1. Určite to vie behať na Neo Geo 64ke vždy na 60 fps, trošku viac polygónov ako na PS1, lepšie rozlíšenie textúr, avšak hrozné IQ a tiež chýbajúci bilineárny filtering textúr.

Rok po SNK Hyper Neo Geo 64 vypúšťa SEGA arcade platformu NAOMI /1998, New Arcade Operation Machine Idea/ založenú na HW domácej konzoly SEGA Dreamcast a je dobojované. NAOMI je v každom mysliteľnom parametre o generáciu pred Hyper Neo Geo 64. SNK teda v 2001 bankrotuje. Po reštrukturalizácii a sudných sporoch ako SNK Playmore kupuje od Sammy Corporation /japonský arcade, pachinko holding/ licenciu na použitie HW platformy Atomiswave /čo je stará dobrá NAOMI !!/ a produkuje hry ďalej. Napríklad Metal Slug 6 /2006/. Nespočetnekrát som povedal, že hardvér Dreamcastu je terno. Čistý, výkonný, jednoduchý, efektívny stroj. Najnovší vývoj v tábore SNK hovorí, že arabi cez svoju "hernú" diviziu  EGDC /Electronic Gaming Development Company/ postupne zakúpili až  96.18% SNK akcií. Z japonskej firmy na arabskú cez SEGA HW do žiarivej budúcnosti. "The Future Is Now" je nakoniec staré heslo SNK ešte z čias Neo Geo MVS. Uvidíme, či bude o čom písať.

4 comments:

  1. Fuuu,tak, toto,je, článok....ja,pre, kamarátov,retro,gamer....prosto,si Guru... skúsim nájsť,PowerPlay ,aj s cenníkom NeoGeo hier, vždy,som,nad,tým, krútil hlavou

    ReplyDelete
  2. ... neo geo katridze boli kapacitne velmi velke a teda velmi drahe, vela MEM svabov .. SNES mal aj pri spickovych hrach iba 4 mega /+ nejaka kompresia, lebo to bolo zjavne lacnejsie ako velky kartridz/ .. no a pre Neo Geo nebola 10 megovka ziaden problem .. alebo 90 megova .. este aj N64 dostalo 32+ mega kartridze az na konci cyklu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taky aby nebyly objemné když mají PINů jak nasráno... Tam se s žádným minimalistickým konceptem nepočítalo... Si vedle sebe srovnejte cartridge pro Mega Drive a NEO GEO...

      Delete

    2. neo geo 64ka kartridz inside

      - proste cipy na vsetky strany .. cena nie je podstatna ./.. co by dali aspon za jednu malu gigovu flashku, ze.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****