29/01/22

Hry pre viac hráčov

 
Na 8 bitovú mašinu dnes zvládneme naportovať vcelku verne akúkoľvek doteraz vydanú hru. Overené mnohokrát, je to tak. Problémom je iba hra s napojením na sieť. Mulťák v reálnom čase. Ja aj keď som mal doma pred vyše 20 rokmi výkonné PC s internetom, tak som vstup do online sveta dlho odkladal. Prvé chvíle po pripojení však boli neuveriteľné. Pre mňa je aj dnes vzrušujúce vidieť okolo seba v hre živých ľudí. Mágia. Ide samozrejme aj o nesmierne biznis úspešnú stratégiu. Mulťák, komunita nalepená na hru drží pri nej hráča dlhšie a je tu potenciál z neho vydusiť viac peňazi ako pri štandardnej fire@forget "singlovke" na 10 hodín. Kapitalistu viac zaujíma ekonomický model hry nie ako jednorazového produktu ale ako dlhotrvajúcej služby. Dlho zarabajúca hra, ktorú netreba každý rok draho nanovo vyrobiť a zaplatiť. Chcú vás poriadne podojiť, využiť vaše slabosti a závislosť. GTA Online.

Battlefield 2142

Steam /Valve Software/ štatistika najpopopulárnejších PC MP hier je už roky nudne rovnaká. Prekliato verné sú tie skupinky ľudí. Counter-Strike: Global offensive, Dota 2, PUBG: Battlegrounds, Apex Legends, samozrejme GTA online alebo Destiny 2. Niečo ako Sony s GTS /lokálny, autistický MP "úspech"/. Sony sa vo svetle neistej budúcnosti franšízy Call of Duty na svojej HW platforme /stačí PS hráča zneistiť aj malým, väčším zvýhodnením konkurenčnej Xbox platofmy/ musí nepochybne nervózne škriabať po hlave. Nevie, čo so značkou urobí MS o päť rokov a či ich ich nevyhodí von z kruhu dôvery. A nie je vylúčené, že niekto kúpi aj EA a PlayStation konzoly prídu aj o Battlefield a Battlefront.

Niežeby sa Sony za tie roky na MP poli nesnažilo: séria hier Motorstorm, Killzone, Resistance, prevratne obrovský MAG /až pre 256 hráčov/, slávny, taktický Socom, celkom obľúbené Warhawk, Starhawk, LBP cartoon autíčka a nakoniec "pseudo MMO" PS Home. Nič z toho však nedosiahlo štatút superstar ako napríklad dnes megaúspešný Fornite od Epicu. Killzone a Resistance MP sa snažili prečúrať Halo a nakoniec oboch dostal na lopatky práve CoD pre pubošov a Fortnite pre non-boomer infantilnú generáciu. Dobre vidíte. Sony svojimi MP hrami útočili hlavne na viac oldschool hráčov mojej vekovej katégorie. Chyba. Nezaujali však ani tých veteránov a už vôbec nezachytili WOKE trend prefarbených vlasov gender mutantov, čo nenávidia jadrové elektrárne a benzínové motory. Nižšie som nahodil pokus Sony o rozhodenie nových MP sietí. Lovia rybičky na nechutné návnady alebo rovno na prázdny háčik.
  • Naughty Dog - MP hra, nejaká vec derivovaná z TloU2 a šéfovaná Anthony Newmanom. Splietal niečo o filmovom MP zážitku, čo je paradox a blbosť. Anthony v jednom intervijú spomenuil, že pôvodne mali s TloU2 SP trochu iné plány a chceli to dať viac na Van Damme, teda brawler hra, boj zblízka ako pouličná bitka ale nechceli stratiť stealth hrateľnosť, takže až tak na pílu vo finále netlačili. Predpokladám teda, že tu rambo filozofiu presunú do MP. Anthony je inak unesený /to je to správne slovo/ z Epic hry Fortnite, ktorých uchopenie hrateľnosti a inovácie /živé koncerty/ mocne obdivuje. Podľa mňa je to druhotriedny netalentovaný hňup bez dostatočných dizajnerských a režiserských kvalít.
  • Haven Studios - vedie to Jade Raymond, ženská, kolosálne skusený veterán, stála pri zrode Assassin's Creed a Watch Dogs, tiež sa motala okolo Far Cry a SW: Batlefront. Na chvíľu utiekla do Google, keď však táto stopla svoju hernú divíziu, tak sa Jade pohla ďalej. Vlastná firma a PS5 only hra. Snažím sa dešifrovať tých pár viet čo o projekte vieme a vyzerá to na niečo s "live service" komponentou a teda niečo ako GTA online. 
  • Firewalk Studio - založené tiež nedávno /2018/. Ryan Ellis ako ex kreatívny šéf MP hry Destiny, teda ex Bungie, ex HALO. Ďalej sú tam nejakí zlatokopovia z Guitar Hero II, Bioshock Infinite, Mass Effect a Apex Legends dev tímov. Ryan sám hovorí, že odohral v COD tisíce hodín, takže vie ako urobiť dobrú MP hru. Slovo do bitku, presvedčil ma. Pravdepodobne MP iba pre PS5.
  • Deviation Games /2019/ - ďalšie potkany čo utiekli z potápajúcej sa lode. Odídenci z Treyarch, konkrétne Dave Anthony and Jason Blundell majú svoje krvavé paprče namočené do krvi Call of Duty: Black Ops série. Na stránke majú pracovné inzeráty a hľadajú: “ .. skúseného herného dizajnéra, čo nám napíše obsah AAA SP kampane alebo pomôže s MP RPG/akčnou vecičkou. Uvítame, keď už niečo skutočne zažil a vie ako sa kooperatívne MP hry robia." Ak som vás stále nepresvedčil, tak za Zombie COD módom stojí práve Jason Blundell.
  • Firesprite Studios - SONY ich akvirovala v jeseni minulého roka. Niekedy sa volali herné štúdio Liverpool, išlo vlastne o výškrabky z Psygnosis. Údajne pracujú na pokračovaní MP hry Twisted Metal, potom na inej nemenovanej MP hre a pomáhajú aj s VR verziou Horizon: Call of the Mountain a asi len pre PS5 PSVR2, keď som to nedomotal.
  • Guerrilla Games - týchto Killzone borcov asi predstavovať nemusím. Každopádne tam práve prijali Simona Larouche, čo bol šéf vývoja taktickej MP klasiky Rainbow Six Seige. Na hre pracuje od roku 2018, takže to vyzerá nádejne a hotové do roka a do dňa. Odporúčam licencovať Bruce Willisa a ešte raz roztrieskať na padrť vežiak Nakamoto.
Insomniac tiež niečo v tichosti kuchtí - údajne MP Marvelovka. Illfonic /Predator Hunting Grounds/ by mal makať na koperatívnej Ghostbusters hre a to IP vlastní Sony Pictures, že. Arrowhead studios modifikuje známy Helldivers. Ďalších 10 menších MP kraviniek už Sony Interactive Entertainment naznačilo tu a tam. Sony MMO nečakám. WoW je vo voľnom páde. FF 14 je tak preťažené, že sa schválne hrajú na nedostupných, aby nemuseli prikupovať drahé kapacity v datacentre, lebo sami neveria vlastnému úspechu. No a potom je tu ešte New World od Amazonu. Má "mixed or average" hodnotenia, čo znamená, že ako pri každom MMO ide o živý organizmus vo vývoji. Hra sa môže enormne zlepšiť, alebo do roka zanikne. MMO sú veľkí žrúti času a doba sa neustále mení. Pomalšie, rýchlejšie, MMO dnes nie sú veľmi IN. Stávka Sony na veľké investície práve do SP kampaní "filmových" TPS hier má však tiež svoje časové ohraničenie.

Cieľ tohto článku je však v inom posolstve. Mám špecifickú prácu ako lekár a v okrese som ja a dvaja dôchodcovia, čo ju dokážu urobiť bez patronáže. Úplné zaškolenie aspoň na nejaké zaskakovanie trvá večnosť. Roky. A fluktuácia na trhu práce znamená, že o toho vyučeného pracanta na to tata prídete /true story/. Aplikovane na Sony gamebiz to znamená následovne - ľudia schopní urobiť skutočne dobrú MP hru sú vzácni. To know-how je posvätné. Ak ho ovládate, kontrolujte situáciu a máte v rukách moc. Máte v rukách žolíka v hodnote mnoho miliárd eurodolárov. Ak chce Sony prežiť a nemá na kapitálové výdavky ako MS, Amazon, Google, tak trochu času získa kultivovaním vlastných špičkových tímov pre SP a MP hry. Stratégia vnútri Sony má určiť kritické žánre a demografické cieľovky a nešetriť prachy. WRPG, Souls RPG, Scifi RPG, postapo RPG, army MP, woke MP. Sony má podľa mňa maximálne 5 rokov na konsolidáciu a potom už bude mimo hry. Trh bude riadiť pokorenú Sony, nie Sony ten trh. Nazdar Sega alebo prinajhoršom Atari.

Technický updejt, 2.2.2022:  Pár hodín po dopísaní článku Sony kúpilo Bungie za cca 3.2 miliardy euro. Bungie je klasický veterán first person shooter scény, má know-how pre MP hry a dokáže ich monetizovať ako "live service". To je taká dlhobežiaca "cash flow" varianta MMO biznisu. A to je presne to, čo Sony nemá a hľadá a o čom som písal vyššie s varovaním, že s tým má rýchlo niečo urobiť. Bungie vytvorilo Halo IP pre Microsoft a Destiny IP pre Activision/Blizzard. Pri Destiny bola zmluva podpísaná v štýle, že Bungie vlastní IP ale 10 rokov má hru živiť pre Activision /čo je dnes Microsoft/. Sony a Bungie si toho sú vedomí. Bungie pracuje na novom MP IP /v plnom vlastníctve Sony predpokladám/ a Sony už jasne povedalo, že Bungie hry budú natívne multiplatformové, lebo potrebujú všetky prachy sveta. A ja tu vložím ešte jednu vlastnú myšlienku - čo tak nechať Bungie niečo urobiť aj s Killzone asetmi, eh.
 
Sony chce údajne do roku 2026 spustiť 10 "live service" hier. V preklade - Sony chce Fortnite peniaze. Trochu neskorý budíček, čo kritizujem aj v článku. Sony - neschopnosť diktovať nové trendy a pomalosť pri reakcii na iných, úspešnejších. Dole môj voľný zoznam protiútoku Sony na MP fronte.

1. Naughty Dog MP
2. Insomniac Games MP
3. Guerrilla Games MP
4. Bungie - nové MP IP 
5. Destiny 3
6. Gran Turismo 7
7. Firesprite Studios - Twisted Metal MP
8. Deviation MP hra
9. Haven MP hra.
10. Firewalk MP hra

9 comments:

  1. No tak nevím, ale mě osobně online multiplayer nikdy zvlášť nevzrušoval a v podstatě když jsem se kdysi dávno připojil na Xboxu 360 na pár minut v Moto GP tak mi bylo na zvracení. Poslouchal jsem tam pubertální výlevy všeho ražení, nadávání, povykování, prostě hnus první kategorie. Kdykoliv se i dnes zkusím na něco online připojit sleduju to samé. Nemám ani pomyšlení na nějaké GTA Online, bez prdele. Podle mně normálně fungující bytost ani nemá čas se na něco takového připojovat. Něco jiného je možná uzavřená skupina lidí co se navzájem znají, nebo ideálně OFFLINE LAN mulťák někde v tělocvičně nebo bývalé pionýrské klubovně... A bůh ví jak COOL by bylo zapařit právě na nějakém tom Sinclair soustředění nějakou pecku přes LAN.... kdyby byla!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... diverzita, mas ju, mas kvalitu, tak zijes, inak koncis .. mame Counter strike, Killzone MP pokusy, COD, BF .. vsetko muzne macho veci .. boom a Epic nasiel priestor pre rovnako velky segment gender fluid woke generacie .. duhovy Fortnite a prachy sa valia.

      ... sledujem, ci sony tvori nove trendy a dominatne diktuje tempo .. odpoved je nie .. ci aspon pruzne chyta nove trendy .. tiez nie.

      ... v MP su nulove a vo zvysku im MS vsetko vykupuje, casom aj preplati ludku kvalitu.

      ... vela ludi ma gambler chybku, podlieha mikroplatbam a ma 6 hodin denne na herne lelkovanie, preto dala T2 teraz za Zyngu 11 miliard, tam je taka klientala a GTA online dava 1 miliardu cash rocne, uf.

      Delete
  2. S tím jak se BF v posledních 3 dílech vleče z bláta do louže a 2042 vypadá že bude poslední tečka za tím vším .. by nebyla zas tak nerálná situace, že by se BF značka prodala a Sony využila šanci a hned po ní skočili. Masivní reboot a jako první díl návrat k tolik komunitou milované Bad Company. Total destrukce, particle porn, macho, cheesy 90s vibes a postavy, etc. etc. .. a hlavně kompletně obměnit devs a management. Žumpa musí být kompletně vyčištěna. A byla by to Playstation exkluzivita samozřejmě, hehehe. (+ PC s crossplay, PS by mělo nějaké exkluzivní skins a SP obsah oproti PC). Adekvátní eso v rukávu vůči nevyhnutelnému COD Xboxexkluizivitu která nastane do 4-5 let. Vše by se dalo stihnout.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... racio .. vedenie povysilo kvantitu nad kvalitu, interval medzi hrami je prilis kratky, dev tym vyhorel a okrem tematickeho reskinu na tom istom HW tam uz nietco vymysliet, a uzavierka nestaci ani na zakladny content nieto este ladenie balancu a nove vec.

      ... minule om pisal ten svedsky article ako to jednu skupinku z Dice prestalo bavit a odisli to robi po svojom.

      Delete
    2. Na hru typu BF to chce určitě 3 nebo spíš 4 roky pro nový díl. Minimum. Při novém dílu za 2 roky je všem jasné co to bude za produkt .. a pak se skutečně není o čem dál bavit.

      Delete
    3. ... idu reci, ze MS nebude .. ev. nechce davat vonku CoD kazdy rok, BF tiez padlo na hubu .. Cyber77 fiasko .. velke hry nestihaju dat dokopy hry ani na slabom HW, kde nikto extra AI fyziku necaka ..

      Delete
    4. Ano .. prakticky teda produkovali nový díl každé dva roky, ale vycházelo to každoročně díky třem různým dev teams pro COD (šušká se, že jen jeden stojí za řeč, ostatní jsou konzistentně shite). Čímž se jen potvrzuje že i pro obludné společnosti s "nekonečnými" financemi není možné vydávat skutečnou kvalitu (o těchcto rozměrech) jednou za 2 roky. Snad to bude impulz k nějakému soft resetu, globálně.

      Delete
    5. ... ano .. oni sa o to aj tak pokusia .. co rok - to jedna hra .. /zdravy rozum stranou/ a budu to tahat, kym sa im biznis nerozsype .. je to prilis pudove, primitvne, tupe, nenazrate .. taky gamebiz vedie vzdy ku rozkladu .. ludia rychlo utekaju prec /hraci aj devs/ a znovu sa to opakuje .. nikdy sa nepoucia .. holding chcde cenu akcie, premie, druhe lambo, tretia vila za 20 mega.

      ... sony vsak tie velke MP nevie ani len vyrobit, takze nadprodukciu a pokles kvality ani neriesime .. ja to sledujem a trapas .. som kurva zvedavy, ci za dalsich 5 rokov dokazu pozliepat aspon JEDNU VELKU AAA MP, o kt. sa hovori a fakt ide o terno .. alebo su tak impotentni.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****