26/06/21

Platón >> Sony

TV scifi seriál Star Trek bežiaci od roku 1966. Filmové Star Wars v 1977. Hra Spasim v roku 1974 na platforme PLATO. Kozmický multiplayer pre 32 hráčov. V 3D grafike. Updejt pozície iného hráča jeden krát za sekundu. Z pohľadu prvej osoby bránite vlastný planetárny systém a k tomu nejaký mikromanažment tovaru, paliva, čierny trh a iné ukradnuté veci. Určite ste o tom nikdy nepočuli a o to horšie sa musíte cítiť, keď skoro o 50 rokov /!!/ neskôr sa SONY zmôže iba na slabomyseľné hopkanie panáka v bezvýznamnej sólo kampani bez online komponenty. Ešte nedávno sa ta príšerne stará Spasim vec dala hrať v emulátore starých mainfrejmov na stránke Cyber1.org !

PLATO (Programmed Logic for Automatic Teaching Operations) s programovacím jazykom TUTOR je vlastne systém terminálov pre americké školy vo forme toho, čo dnes v ére Covid-19 poznáme ako dištančné vzdelávanie. Spustila to univerzita v Illinois v roku 1960. Okrem pozeranie prednášok a napĺňania primárneho edukačného cieľa sa okamžite začala budovať aj celá "net" infraštruktúra v podobe ako ju poznáte dnes. A teda - pokec fóra, BBSky, e-mail, instant správy, zdieľanie obrazu na diaľku a samozrejme hry a hlavne online hry. Tie v úvode existovali tvrdo ilegálne.

 
Spasim a Airfight

Spacewar! /1962, Rick Bloome/, primitívna multiplayer hra pre dvoch hráčov v 2D monochromatickej grafike. Empire /1974/ online hra pre 30 hráčov, neskoršia funkciami masívna vylepšená "S" verzia až pre 100 hráčov. Vesmírna "strielačka" v 2D grafike. Dobýjate celú galaxiu, štyri rasy inšpirované Star Trekom. Boje sú akčné ale veľmi taktické. Predvídanie pohybu iných hráčov, nadsvetelné warpovanie, "beam "teleportovanie. Už spomínaný Spasim /1974/ v 3D až pre 32 hráčov. Letecké simulácie. Dogfight /1972/. Flight Simulation /1974/od Brand Fortnera. Airfight /3D/, ktorý pravdepodobne inšpiroval vtedy študenta Bruce Artwicka ku založeniu firmy Sublogic, ktorá po akvizícií Microsoftom pre nich dnes robí to čo poznáme ako Microsoft Flight Simulator.

Pedit5 a Avatar

Dungeon Games. Pedit5 alias The Dungeon /1974/. Dnes by patril do kategórie tzv. dungeon crawler. Zvláštne meno pre podobnú hru ale vybrané cielene s úmyslom ukryť projekt pred systémovým adminom, ktorým im to pravidelne mazal ! Školskú sieť predsa nebudeme zaťažovať kravinami a v campuse vtedy dosková D@D klasika strašne letela. m199h /1994/ - bizarný názov podobnej hry z tej istej príčiny ako pedit5. V rovnakom čase konkurečná dnd alias The Game of Dungeons - video /1974–75/, ktorá drží záznam o prvom použítí "final boss" boja, s veľkým zlatým drakom stražiacim magický šuter na konci posledného levela. Ide aj o prvú hru, kde hráči systematicky zneužívali systém levelovania postavy, jej RPG štatistík, každým mysliteľným spôsobom. Autori sa aktívne bránili vylepšovaním kódu a ak došlo ku detekcii podobného správania, tak vás hra presunula šupito presto na miesto s Lv.99 enemákom, kde ste biedne zahynuli. Prúd týchto hier sa nezastavoval. Moria /1975/, Oubliette /1977/ alebo Avatar /1979/. Avatar mal zabudovaný aj pokec box a išlo technicky o prvú MMO /až pre 30 hráčov/ alebo tzv. MUD - Multi-User Dungeon. Primárne kooperatívne raidy ale s dizajnérskou medzierkou aj pre PvP súboje. Tieto hry boli mimoriadne populárne a citeľne dávali zabrať kapacite celej siete.


Golf a Panther

Vojenské simulácie. Panther /3D tanková simulácia/ - v prípade, že celý PLATO mainframe obsluhoval len túto hru, tak sa teoreticky mohlo pripojiť až 1000 /!!/ hráčov. Hra bola skutočne 3D. Hory, skaly, stromy a ďalšie objekty boli náhodne generované v každom kole. Zoom funkcia pomocou ďalekohľadu. Presnosť zásahu podlieha komplexnej balistike, kde sa pri veľkej vzdialenosti rátalo aj so zakrivením zeme alebo silou vetra. Komunikácia medzi tankami a plánovanie úskokov. Samozrejme sa sledoval stav paliva a munície a na určených miestach ako základne mohli hráči s týmto tovarom kšeftovať. Úžasné. A neskôr z toho vznikla aj oficiálna simulácia pre vojakov s názvom Panzer. Katakomby v 3D - Maze War /1974/,  Build-Up /1975, Bruce Wallace/. Survival hry ako Think15 /1977, 2D divočina s bujnou zeleňou, príšerami a pokladmi, Solitaire /1981/. Športy. Golf, Americký futbal, Basketball. Vyše 100ky hier naprogramovaných v rýchlom čase skrze všemožné žánre.

 
 Empire s dual viewportom

PLATO terminály boli interaktívne v skutočne reálnom čase. Nestláčali ste teda butónky, ENTER na konci riadku s nejakou reakciou až o mnoho sekúnd neskôr. PLATO terminál komunikoval s mainfrejmom prakticky okamžite. Nepouživali ste modem, neriešili ste komošovu IP adresu. In-game text chat bol samozrejmosťou. O desaťročia predbehli herné maintrestreamové PC alebo konzoly. Hry ako Empire alebo Avatar nemá SONY dodnes. Vlastne vidíte ako málo progresívne tie dnešné hry sú. Čakali by ste, že kooperácia v príbehovej kampani Horizon alebo Days Gone už bude všedná vec a svorky hráčov na pláňach God of War open world RPG tiež. Kritika smerom SONY na ich primitívne, herným dizajnom zastaralé TPS blbosti /od Uncharted, cez TloU po Spiderman, GoW alebo Returnal, Ratchet/ je plne oprávnená. SONY produkuje herne oldschool AA hry triedy NES-PS1 s veľkým budgetom. Filmová grafika, infantilný herný oblúk. To je jej dnešná pozicia. A nemyslím si, že má kapitál, prostriedky, potenciál posunúť sa na pravý next gen level. Občas mám dokonca pocit, že to Jim Ryan pochopil, rezignoval a "betónuje" firmu tak, aby mala o pár rokov lepšiu pozíciu, až sa bude rokovať o jej predaji.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****