20/06/21

Inzerát: kúpim geniálneho vývojára, Značka: rýchlo !!

"Throw money at something (or someone)" : idiom. Na riešenie istej záležitosti miniete bez váhania a bez rozmyslu veľké množstvo peňazí, avšak bez toho aby to zmenilo nepriaznivé status quo, alebo dokonca, aby ste daný problém vyriešili. 

SONY týmto obratom komentovalo poslednú činnosť Microsoftu a jej mnoho miliardové akvizície. Naposledy takto MS v Bethesde získali aj IP ako Dishonored /Arkane/, Wolfenstein /MachineGames/, DOOM /id Software/, The Evil Within /Tango Gameworks/. Počet tzv. first party vývojárskych skupín pod MS dosiahol k dnešnému dňu číslo 23, SONY ich má 13. A nebudem to písať o vytí na mesiac SONY hráčov, keď zistili, že po dlhých rokov úplne novú hernú značky Bethesdy hru Starfield na playstation konzole asi nikdy neuvidia.

I created the lighting for the 2021 teaser trailer of Starfield.

Adresátom tohto drzého slovného útoku SONY nie je herná lúza ale investori. Vystrašená SONY sa ich aj týmto spôsobom snaží ukľudniť. Vzbudiť zdanie, že situáciu majú pod kontrolou a vývojársky talent na svojej strane. O akútnej hrozbe kapitálovo bohatších spoločností píšem neustále  - MS, Apple, Amazon, Google, Tencent. SONY tvrdí, že už prvá vlna hier pre PS4 a teraz pre PS5 ukazuje, že sa nemáme čoho báť. Je to samozrejme lož. Aj u nás v medicíne, keď sa "hodí lano", tak zamestnanec bez vahania odíde za lepším, za prachy sa ľahko nakúpi talentu na vagóny. Gamebiz nemá dôvod fungovať ináč. Pionierské, idealistické časy sú davno preč.

SONY tvrdí, že už prvý rok PS4ky bol bezvadný. Ako to vidím ja. Killzone: Shadow Fall - slabá hra, teda SP kampaň a MP režim a koniec natívneho FPS žánru na PS konzole !! Po Resistance definitívny dôkaz  toho, že to SONY nemá pod kontrolou a vývojári nie sú talentovaní. Knack - impotentná AA vec vytvorená bez espritu ako typická filler hra. Obľúbené internetové meme s pečiatkou podpriemernosti a zúfalstva. InFamous Second Son - toto IP jasne neprerazilo na prvý ani druhý pokus. Priemerná hra bez charizmy a vývojári sa pred zánikom zachraňovali neskôr v japonsku so samuraj-ninjom /Ghost of Tsushima/. Driveclub - to isté ako Killzone. Likvidácia "arcade" racingu na PS konzole. Hanebné. Odmietli zasponzorovať PS5 verziu, odmietli predĺžiť licenciu na drahé autíčka. Celý žáner pustili talentovanejším Playground Games s Forza Horizon. Hviezda poslednej E3 2021 MS prezentácie. The Last of Us Remastered - každý si všimol a asi už aj zabudol akú blamáž SONY pri ND zažilo s jej progresívnou WOKE agitkou. ND bolo na mnoho mesiacov stiahnuté z obehu, aby sa hladina vody ukľudnila.

"I feel lethal, on the verge of frenzy." - Americké psycho

SONY chýba vitalita, energia, inštinkt zabijaka, nie je nebezpečná. Na silu sentimentu a nostalgie by som sa na ich mieste už dlho nespoliehal. PS5 a súčasnosť. Demon’s Souls - lacná hra na istotu. Remake starej PS3 veci v PS4 PRo grafike. Nemám nič proti, ale ide o doplnkovú niche gamesu pre malú skupinu hráčov. Spider-Man: Miles Morales - ďalšia hra na istotu. Navyše cross-gen hra. Sackboy: A Big Adventure - samozrejme ďalší cross-gen a otázky či z Astro bota neurobiť oficálneho maskota hernej SONY. Ale to by sme museli stať pred úplne inou firmou. Nie mdlými obchodnikmi a nehráčmi/Jim Ryan/ v defenzíve. Returnal - AA rogue hra, opäť viac niche ako mainstream. Beží na UE4 a riziko prechodu na PS4 stále hrozí. Ratchet & Clank: Rift Apart - ďalšia lacná hra na istotu. Údajne najväčší budget v celej sérií ale herne je to dogmaticky striktne úzkoprsá PS2 hra a bez enginoviek to urobíte za 5 hodín. Horizon Forbidden West - ktorý v žiadnom prípade nie je brzdený HW PS4. Horizon IP je plán B fy Guerrila Games po tom ako padli na hubu s Killzone. Prvý diel je priemerná hra. Tak jednoducho to môžem napísať namiesto celej recenzie. Všetky gamesu sú strojovo rytmicky presne v TPS perspektíve. Priemernosť inak jedným slovom definuje SONY hry a na prechod do prvej ligy treba čo vlastne ?

"Rozmaznávanie tvorivého talentu nie je to isté, ako ho iba zahrnúť peniazmi. Musíte im aj povoliť opraty, akceptovať možné riziko a nechať ich prichádzať s novými myšlienkami. Len sa pozrite na Ghost of Tsushima od Sucker Punch. To nebola hra, ktorú sme si mysleli, že urobia, ale nie sme zkostnatelé, korporátne múmie. Chceme aby našu konzolu používali ako tvorivý nástroj."  - SONY

Ide opäť o sprostú propagandu. SONY mnohokrát veľmi jasne prejavilo svoju nespokojnosť s kvalitou ani nie tak hier ako ľudským potenciálom svojich dev tímov a ich likvidáciu alebo reguláciu realizovali nemilosrdne. The Last Guardian je iba jedna z mnohých kauz. Zipper Interactive /Socom, MAG/ sú tiež už dávno oplakaní a zabudnutí. Čistky v Japan Studio a pokus SONY o centrálne určenie ďalšieho smerovania skončili dobrovoľným odchodom mnohých veteránov. SONY dobre vie, že im ide o prežitie a záchrania sa iba produkovaním skutočne dobrých hier. Tvrdo od stola preto diktuje vývojárom vlastnú predstavu komerčne úspešnej hry. Aj preto tie veľmi silné fámy o remake alebo reštarte značiek MGS a Silent Hill /čo iné ako TPS klasika, predpokladám s PS2 herným oblúkom/.

MS prežíva a robí to isté. Ak jej ta ľudská kvalita chýba, tak identifikuje talenty a skupuje ich. SONY by reagovalo rovnako, ale ten kapitál proste nemá. Preto to podráždené poštekávanie. Túto krízu som predvídal a aj to, že tie svoje budúce super hry bude musieť SONY posúvať aj mimo vlastnú platformu, lebo štandardná 10-15% penetrácie iba do vlastnej základne je 100% ekonomická samovražda. Mimochodom Santa Monica údajne pracovala na hre podobnej Starfield, ale .. proste sa "nezadarilo". Žiarivý talent sa proste nedá žiadnymi peniazmi sveta vyvážiť, ale každý má svoju cenu, za ktorú sa dá kúpiť.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****