12. 9. 2020

Microsoft - majster plán


Sega Megadrive má oveľa lepšie 2D grafické schopnosti ako 8 bitová Sega Master System a "3D" 32 bitová Sega Saturn je paradoxne dobre známa aj ako 2D "monster powerhouse". Automaticky čakáme, že nás každá ďalšia generácia konzol audio-vizuálne ohromí. Dnes je vývoj veľkých výpravných hier tak drahý, že to zafinancujete iba predajom strašného množstva kópií hier. Musíte to dostať na čo najväčší počet herných platforiem a technická úroveň hry je vždy determinovaná výkonom najslabšej z nich. Jedna hra pre Sega Master System, Magadrive a Saturn by teda musela prihliadať práve ten 8 bitový Master System. Na tých lepších systémoch si pridáte zopar cingrlátok, farieb, plynulejší skroling, lepšie audio. S jadrovou hrateľnosťou, so základnou kostrou, logikou hry ale už nepohnete.

Xbox One, ten úplne najstarší, tvrdo diktuje na aké multiplatformové hry sa dnes pozeráte. Na čestné miesto najslabšej konzoly sa dostal kvôli rozhodnutiu ako bude riešená jeho zdieľaná RAM. Vybrali bežnú DDR a vedeli, že jej výkon stačiť nebude, preto to kompenzovali rýchlou eDRAM /GPU musí mať svoje framebuffers tak rýchle ako to len ide/. eDRAM však zobrala príliš veľa miesta na APU silikóne, čo skončilo dramatickým znížením počtu CU /compute units/ na strane GPU, ktoré nebolo kde vopchať. A to je všetko. Výsledkom je slabučký Xbox, ktorý ešte značnú časť CPU a GPU a RAM musel pustiť pre defaultne zapnutý Kinect !

Pri prichádzajúcich PS5 a XSX sa opäť mečovalo e-penismi, ktorá z nich má lepší HW a zadupe toho druhého do zeme. Objektívne o žiadnu drámu nejde a tie konzoly sú výkonovo rovnaké v limite "10%" štatistickej odchýlky. PS5 má výrazne lepší SSD subsystém a dá na frame aj o 100% viac dát. PS5 GPU ak má 64 ROPs /predpokladáme rovnako ako XSX/ tak vychrlí omnoho moho viac pixelov za sekundu /fillrate/ lebo PS5 GPU je stovky megahertzov rýchlejšie. Multiplat hra cielená pre PS5 a XSX by musela na strane PC žiadať niečo na úrovni sakra rýchlého 8 jadrového CPU a minimálne Nv 2080ku so superrýchlym SSD. PC zostava, ktorú dnes má pod 2% hráčov podľa štatisík STEAM.

Máme tu však problém menom Xbox Series S. Ak medzi PS4 a Xbone One bol pri GPU relatívny rozdiel niekde na úrovni 40% a pri PS5 a XSX tak okolo 10% zohliadniac všetky premenné, tak Xbox Series S nás posunie do temného stredoveku. Rýchlosť GPU a pamäťového systému je nižšia o 300% oproti XSX. Nie 10% alebo 50 ale 300%. Veľkosť RAM je navyše tak malá, že aj minulogeneračný Xbox One X ju má o 2GB väčšiu a už bolo povedané, že tzv. "enhanced" hra z Xbox One X na o generáciu novšom Xbox Series S bežať v tejto podobe nebude. Neuveriteľné a šokujúce.

Každá budúca multiplatformová hra od Call of Duty cez GTA po Ubisoft hry sa musí znížiť na úroveň veľmi pomalého 4TF GPU a veľmi malej RAM /pravdepodobne voľných iba 7.5 gigabajtu pre všetko !/ nového Xbox Series S. Microsoft sa chystá enormným spôsobom poškodiť technologickú stránku hier na ďalších 6-7 rokov. Stratená generácia. Alebo inak povedané - pretože hra sa bude robiť primárne pre Xbox Series S tak PS5 ani XSX by nemali mať problém každú  multiplat hru rozbehať na 60fps. Nie niektoré, ale všetky. Po prvýkrát v hernej histórií /hry limitované výkonom CPU príliš nepredpokladám/.

šéf programátor z ID softu je, diplomaticky povedané, zhrozený z výkonu Xbox Series S

V roku 2021 teda niektoré hry budú musieť byť optimalizované /rozumej prachy a čas vyhodené hore komínom/ naraz pre -  Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro a PS5. A zopár skončí aj na nintendo Switch. A teraz mi skúste hovoriť o ekonomike výroby hier. Je mierne off-topic hovoriť v tejto kapitole o raytracingu ale je už oveľa viac jasné prečo bral Mark Cerny /PS5/ prítomnosť RT pri PS5 iba ako formálnu. Akcelerácia RT /traverzovanie BVH štrukúr/ vyžaduje okrem veľmi dobrého GPU aj enormne /!/ výkonnú RAM. Xbox Series S ju nemá, raytracing v multiplat hrách ako súčasť hernej mechaniky, nielen ako zlepšeniu vizuálu je teda prakticky pasé. Cerny to vie, ja to viem, MS to vie. Poďakujte sa ešte raz lacnému Xbox series S.

Nízka cena Xbox Series S môže viesť ku zaujimavému javu. Je to iba môj logický konštrukt. Asi viete, že Xbox One X /predchádzajúca generácia/ bol vlastne predajný prepadák. Hráči išli skôr po cene ako výkone. Drahý, snobský výlet Microsoftu. Moja otázka teda zneje - čo ak sa Xbox Series S v cene 299 euro ukáže na COVID19 trhu tak úspešný, trhák, blockbuster, že sa oveľa výkonnejší Xbox Series X k slovu ani nedostane a bude v predajoch úplne prevalcovaný lacnejším alabama incestným bratom. Čo ak sa Xbox Series S stane hlavnou konzolou Microsoftu na ďalších 6-7 rokov ?