24. 4. 2020

PlayStation 5 - chladenie časť druhá


Prehrýzol som sa cez SONY patent, ktorý sa snaží efektívne vyriešiť problém chladenia zariadenia produkujúceho veľké množstvo tepla. Typickým predstaviteľom je high-end konzola a SONY nejaké vyrába, takže sa predpokladá, že patent je doslova šitý na mieru budúcej PS5ky. Ako vieme, PS5 GPU pobeží na rekordnej rýchlosti nad 2.2Ghz a produkované teplo rastie nie lineárne ale so štvorcom nárastu pracovnej frekvencie. Z ich návrhu som nepriamo pochopil, že je tu stále snaha o vysoko kompaktné, slim riešenie. Nepredpokladám pri dizajne PS5 niečo v štýle masívného kvádru ala Xbox Series X, malo by ísť naďalej o  "ležiacu", horizontálnu krabicu.

SONY patent: zelené je PCB, modrý APU čip, oranžový heatsink a heatpipes

Novinkou je, že hlavný čip vyžarujúci najviac tepla, v našom prípade APU /CPU+GPU/, leží bruchom priamo na heatsinku. Heatpipes sa prevrtávajú skrze PCB na druhú stranu matičnej dosky a tam je umiestnená veľka masa chladiča s rebrami. Toto riešenie však umožňuje chladiť aj klasickým spôsobom, teda položiť heatsink zároveň aj na chrbát a takto odvádzať teplo z oboch strán. Sendvič. Dokonca je tam možnosť aj na APU a jeho horný chladič do kaskády umiestniť ďalší silikón - wifinu, dokonca tam zaparkovať aj slot pre externé úložisko. Rozširovací SSD disk /teplota pri záťaži nad 80stC nie je nič zvláštne/ pri PS5 sa teda dostane dostane do intímnej blízkosti maximálneho chladenia.

Xbox Series X

Na prvý pohľad to až tak jasné nie je, ale XSX na to ide veľmi podobne, aj keď nie až tak filigránsky prešpekulovane /SONY spôsob je komplikovanejší, možno aj drahší/. Ide rovnako o duálny spôsob chladenie z oboch strán. Na prvom obrázku vyššie vľavo máte oceľový korpus šasi, ktorý to celé drží pokope a sám o sebe slúži ako veľký a ťažký, perforovaný heatsink aktívne chladený prietokom vzduchu. Na obrázku vpravo je kondenzačná komôrka lepená priamo na APU zhora. No a z bočnej strany to celé vyzerá takto. MS riešenie je nepochybne dostatočné ale so zjavne väčším nárokom na priestor. SONY asi opäť pôjde viac estetickou cestou, takže museli vymyslieť niečo skladnejšie. Okrem spoľahlivosti oboch konzol, čo predpokladá konzument ako samozrejmosť, sa bude v testoch skôr porovnávať ich vzájomná hlučnosť.