20. 3. 2020

PlayStation 5 - SSD /solid state drive/


Karavána je tak rýchla ako je jej najpomalšia ťava. GTA s obrovskými hernými asetmi, ktoré je treba priebežne streamovať, by teda na PS2ke nebola realizovateľná, ak by tam namiesto relatívne rýchleho DVD bola single-speed CD ROM. Tá istá hra na tej istej mašine by bola technicky oveľa lepšia s použitím bežného 5400rpm HDD a ešte lepšia ak by si požičali hypotetický flash kartridž s povedzme 250 mega/sec priepustnosťou. Dnes už vieme, že do PS5 SSD investovalo SONY cielene more energie a inžinierského filipa a je minimálne o 100% rýchlejšie ako XSX SSD riešenie. Čo to teda asi môže v budúcnosti znamenať ?

PS5 SSD - teoretické maximá: 5.5 giga/sec bez kompresie, 8-9 giga/sec s kompresiou

Myšlienková konštrukcia, špekulácia. MS pri XSX vyhradilo 2 a pol giga z celkových 16GB GDDR6 pre OS konzoly. Pri PS5 zatiaľ o podobnej alokácií nepadlo ani slovo. Čo keby som vám povedal, že pri PS5 by z tých 16GB bolo pre OS vyhradených iba 0.5 gigabajtu a zvyšok by sa nachádzal vo "swap file" na SSD úložisku. Prakticky by to znamenalo, že v okamihu ako na dualshocku stlačite tlačítko pre OS funkcie, tak systém uvoľní z hernej ram napríklad 2.7 giga textúr a a behom 0.5 sekundy tam natiahne 2.7 giga dát celého OS.

Práve toto číšlo som si zvolil preto, lebo sa pri PS5 SSD udáva hodnota udržateľného sekvenčného čítania dát /bez kompresie !/ na úrovni 5.5 giga/sec. Za pol sekundy teda viete dostať z SSD do RAM práve tých 2.7 giga dát, čo bohate stačí na celý game OS. XSX vyhradzuje pre OS natvrdo práve okolo tých 2 a pol giga. Čo na to hovoríte ? Teoreticky by to znamenalo, že PS5 by mala k dispozícií viac /oveľa viac/ hernej RAM a navyše na vyššej priemernej rýchlosti, XSX má na maximálke iba 10 giga z 16tich !

Z čiste herného hľadiska je PS5 schopná s kompresiou preniesť za sekundu väčší objem dát ako je celá disponibilná pamäť PS4 /teda 8 gigabajtov/. To je aj pre mňa dosť ťažko plne pochopiteľná cifra. Pri first party PS5 hrách budú teda vedieť vývojári narozdiel od XSX dostať na frame oveľa vyššiu hustotu grafických elementov /textúry, modely, animácia ale aj to audio/ a ak sa potvrdí aj teória o vyššej kapacite voľnej hernej pamäte, tak špičkové PS5 hry môžu vyzerať výrazne lepšie ako u XSX napriek jeho objektívne výkonnejšiemu GPU. Hneď zajtra to však nebude, dnešné grafické middleware sú predsa len desaťročia stavané okolo HDD paradigmy s jeho 50-100mega/sec rýchlosťou a nekonečnými "seek times".