29. 2. 2020

Koniec vojny konzol


Takto to povedal nedávno prestížny "nástroj kapitalistu" magazín Forbes. A ja ako pravičiar im verím. Microsoft už totiž nebojuje so SONY a Nintendom, "pohol sa ďalej" a ako hlavných konkurentov vidí Amazon, Apple, Facebook a Google. Nintendo má na háku MS a SONY lebo je silné a nezávislé, autonómne a večné /Mario .. lol/. A SONY ide do najnovšej 9. generácie konzol s tým, že môže byť jej posledná, lebo titáni na obzore kopú inu ligu a lokálne prítomná konzola, ktorú raz za 5-7 rokov vymeníme je príliš old-school. Náklady na výrobu AAA hier stúpli o rád oproti PS1ke ale konzol predávame stále rovnako = ekonomický cross-default.

mladá Trumpeta v 1987, expert na osobné bankroty

Dôležité čísla. Ľahký odhad výnosov z drog činí ročne niečo okolo 400 miliárd dolárov /cca 100-110 pre heroín, 110-130 pre kokaín, 75 pre marihuanu a 60 pre ten syntetický zvýšok/. Pri hernom gamebize sa uvádza globálne ročne niečo okolo 150 miliárd dolárov /kde rátame úplne všetko od konzol cez PC po mobily, každý display proste/. V roku 2018 bol agregovaný hrubý obrat SONY z platformy PlayStation spočítaný v hodnote 20.43 miliárd USD, je v tom každý relevantný bit a skrutka. Čistý zisk je podstatne nižší samozrejme. Filmy zarábajú ročne okolo 40-43 miliárd a hudba okolo 20tich. Hry rastú neustále a nehrozí vám zásah protidrogového ani odrezanie hlavy v mexickom pohraničí. Je to kopa prašúľ a nepochybne to priláka nenažratých supov. Viac pre nich, menej pre SONY. 

Amazon má Twitch /nepotrebuje E3, má vlastný TwitchCon/, kde sú denne prilepené milióny hráčov a skrze Amazon Web Services /AWS/ poskytuje aj cloudové služby a cez Amazon Game Studios /AGS/ zo seba vytlačí aj nejakú tu hru a majú vlastný herný engine Amazon Lumberyard, čo je vlastne premenovaný a ďalej upravovaný Cryengine. Ak bude Amazon chcieť streamovať hry ala Google Stadia, Microsoft Xcloud, Nvidia Geforce Now, Playstation Now môže to urobiť kedykoľvek. 

Apple. Nebožtík Steve Jobs k hrám nemal pozitívny vzťah. Homosexuál, ktorý to po ňom prevzal, dnes generuje 80% celkového obratu z Apple store. Vraj jedna miliarda apple uživateľov sa považuje za hráčov, čo robí z iOS najpopulárnejšiu hernú platformu na svete. Trhnú na tom 10 miliárd USD obratu ročne len na poplatkoch. Spustili aj predplatiteľskú službu Apple Arcade, kde za 5 USD mesačne sú vaše malé dietky ušetrené mikrotransakcií, či "pay to win" lotérie. Zatiaľ bezvýznamná Apple TV krabička podporuje xbox či playstation joypad a firma má dosť kapitálu aby sa pohla akýmkoľvek ekonomicky výhodným smerom. 

Facebook. Pamätáme časy, keď FarmVille hralo v špičke skoro 85 miliónov hráčov. Jason Rubin, podšéf pre špeciálne herné operácie, hovorí, že si je vedomí toho, že denne minimálne štvrťmiliardy ich klientov je nejakým spôsobom na facebooku v kontakte s hrami. A radi by pozametali s Twitchom. A pred vianocami v minulom roku kúpili španielsku hernú cloudovú firmu PlayGiga. A Oculus virtuálna realita. A Mark Zuckerberg, ktorý sa rehtá EU a jej reguláciam do ksichtu a vlastne celému svetu, lebo naňho sme krátki. 

Google. Netrúfam si odhadnúť na koľko herného obsahu tam denne mnoho stoviek miliónov ľudí pozerá. Streamovacia služba Google Stadia sa rozbieha veľmi kostrbato a nebojím sa povedať, že až flagrantne diletantsky. Google si môže zaplatiť špičkových ľudí na každej úrovni. Produkt a jeho uvedenie na trh sa dal urobiť o niekoľko tried lepšie ak to teda google cele nerobí formálne v štýle FOMO. Zatiaľ iba noha vo dverách bez reálnej snahy ich vykopnúť.

Ako teda zachrániť SONY, je to vôbec možné a potrebujeme ju vlastne ? Sentiment je pre slabochov. A akákoľvek platforma je tak dobrá ako hry pre ňu vyrobené. Ak sa teda SONY chce zachrániť potrebuje isté kriticky veľké množstvo kvalitných hier. Alebo jednu jedinú, ktorá predá 120 miliónov kópií, pričom jej stačí archaický HW z roku 2006  - GTA5 pre PS3 s 512 mega RAM.

 columbia sony playstation games company

Čo ale znamená aj schopnosť zamestnať tých správnych ľudí /celé tímy/, potom ich vedieť udržať a zaplatiť, aby im niekto lepšie operený nehodil rýchle laso. Dobrý HW dnes vie vyrobiť už každý kretén. Tvorba softu takto automaticky nebeží, je to mágia kreácie a až prehrmí uvedenie nových konzol /s ich totálne nedôležitými silovými špecifikáciami/ v cene 499+ euro na trh, čakám skôr otvorenie lovnej sezóny na ľudské talenty. Viacmenej je isté, že ak tu nejaká herná SONY ešte o takých 10 rokov bude, tak pôjde o agnosticky vedené "filmové" herné štúdium. Ak sa teda zadarí.

Appendix. Poliaci z CD projektu majú dnes trhovú cenu niečo okolo 8 miliárd eurodolárov napriek tomu, že ich produktivita je jedna hra každých 5+ rokov. Witcher 3 s DLC je uctievaný ako jedno z najlepších moderných sandbox fantasy RPG a veľké veci sa čakajú aj od scifi Cyberpunku 2077. Je otázka času, kedy nejaké sandbox scifko zaradí do portfólia aj R* /ku mestskej akcii GTA a divokému západu v RDR/. Všetko sú to tlačiarne na peniaze. SONY ak ju zmeníme na výrobu softu namiesto dotovaného HW potrebuje už "len" tie silné IP a predávať to na desiatky-stovky miliónov kopií každému s protistojnými palcami.