13. 1. 2020

Alien versus Predator pre Atari Jaguar


Minipríbeh. Ako študent vysokej školy som školné a všetky diéty minul na zakúpenie 3Dfx Voodoo 1. Mal som toho šmejda široko ďaleko ako prvý a pretože doprajem aj iným, tak som tu grafiku zapožičiaval vojakom v leteckej akadémií, kde som chodil na "kontrolné dni". Gamesilo sa o dušu. A jeden z tých vojnových štváčov mal konzolu Atari Jaguar aj s hrou Alien versus Predator. Skončilo to u mňa na pár dní. Masívne hypovaná FPS hra, ktorá ako tsunami prešla aj našimi hernými časopismi. Ja som videl plne otexturovaný wolfenstein, dobre zvolené farby, pekné 2D modely NPC a zbraní, efektné, transparentné HUD, prišerný framerate a jednoduchú animáciu. Po kyseline sa neodporúčalo šľapať. Neurobilo to na mňa dojem.

 tie tlačítka na ovládači vpravo v 3x3 gride prekryjete priloženými "polepom" vľavo

James Hompton, šéf producent projektu AvP na to spomína takto: najprv to boli staré Dark Horse komixy, potom SNES verzia /2D pixel art akcia/ vydanou pod Activision, ktorá mala vtedy veľmi dobré vzťahy s Atari. Atari od nich vyžobralo sublicenciu cez svoju pobočku v Chicagu, tam v tom meste mafiánov už urobili predtým zopár Atari Lynx hier /handheld/, čo dalo vzniknúť prototypu AvP Lynx /3D hra ale ide skôr o dungeon crawler s animovaným prechodom medzi políčkami/. Makali na tom pre nich v skutočnosti britskí vývojári z Images software ltd. /už mali na tričku konverziu tématicky podobnej hry a to Space Gun od Taito/. Chicago však zatvorilo krám, Lynx verzia aj s mulťákom pre troch hráčov sa stopla a AvP dorazilo konečne na 64 bitové Atari Jaguar. Atari v lete roku 1993 opäť vycestovalo do albionu. Na hre nakoniec pracoval Rebellion Developments Limited /Oxford/. Firma vznikla len krátko predtým, a toto bolo doslova ich prvá veľká vec, uf.


správne drsná reklama a herná jaskyňa v podkroví počas búrky

Technická ale potrebná odbočka o 64 bitovej realite Jaguara. Jeho 16/32 bit CPU je štandardná Motorola 68000 na 13.3Mhz, teda ten istý procák ako Atari ST, Amiga 500 alebo Megadrive. Čo sú natívne 2D počítače či konzola. Okrem dvojice slušných 32 bitových RISC "Tom a Jerry" asistentov /32 bit GPU + 32 bit DSP je jasná "64ka"/ je výkonnostný problém konzoly na strane anemického CPU a nešikovne riešeného pamäťového systému v momente ako sa do 2 megovej RAM /inej tam niet/ valia všetci naraz. Jaguár teda potreboval lepšie CPU /skôr ten ARM, 68030 motorola na 50Mhz by bola asi drahá/ a výkonnejší DMA a RAM manažment /navyše tam mali závažnú chybu v pamäťovom radiči, čo sa riešilo soft patchom na pleciach vývojárov, teda "poraďte si sami"/. A nesmiete to preháňať so šírkou farebnej palety a rozlíšením obrazu.

"cinematic framerate"

AvP na Jagovi beží v 16 bitovej farebnej palete a vo vyššom rozlíšení ako 320x240 pixel štandard, pri vykresľovacej rýchlosti okolo 15 fps, občas aj o dosť menej. Traduje sa, že verzia bez obludiek, teda s prázdnymi chodbami behala na 60 fps ale v okamihu ako tam nabehlo riešenie hernej logiky v podobe AI, tak framerate kolaboval. Alien AI v hre nesie kódové označenie "Alien Chess" a vraj šetrí CPU aj tým, že simuluje existenciu, pohyb/akciu NPC iba pri priblížení hráča na ich dostrel, keď ich nevidíme len tak stoja a čumia do steny. Báchorky starej matere. Grafický engine hry proste nie je dosť kvalitný. Je to úplne rovnaké ako pri inom fiasku - DOOM pre 3DO /extrémne málo času na konverziu/, kde sa dnešní spičkoví kóderi snažia engine zrýchliť a ide im to veľmi pekne.

Zoznam TOP 10 Jag hier z pohľada ich predaja ku koncu roka 1995:
  1. AVP: 52K
  2. Tempest 2000: 33.3K
  3. Doom: 33.1K
  4. Wolfenstein: 27K
  5. Kasumi Ninja: 24K
  6. Trevor MCfur: 23K
  7. Raiden: 22K
  8. Iron Soldier: 21K
  9. Checkered Flag: 20K .. tiež hra od Rebellion !
  10. Dragon The Bruce Lee Story: 19K
Ako vidíte reklama na hru fungovala výborne /aj náše časáky Level a Excalibur vtedy priam jasali, Score hodnotilo hru triezvo/, námet bol veľmi lákavý, očakávania veľké, všetci máme radi filmy s Predátorom, votrelcami, mariňákmi. A pravdepodobne nie je ani náhoda, že okrem výborného Tempestu je špica obsadená iba FPS hrami. Hlad po nich bol po uvedení PC hier Wolfenstein a DOOM 1 úplne zjavný. Atari pri tajných rokovaniach akú hru, žáner dať čím skôr na Jaguara trafilo správne. V tom čase im už však chýbala pokoj pri práci /podobne ako Commodore/ aby vývoj AvP hry nešiel veľmi kostrbato /čo išiel/ a posledné mesiace nebojovali aj s podfinancovaním projektu /bojovali/. Je to o to viac do očí bijúce, že obe hry DOOM a AvP od seba delia pri uvedení na Jaguara iba 3 týždne /!!/. Najprv prišiel takmer nehrateľný AvP vo wolfenstein štýle a po ňom vysokohrateľný a oveľa plynulejší, technologicky vyspelejší DOOM s 8 bitovou paletou. Z toho jednoznačne vyplýva, že Atari malo AvP licenciu hodiť na ID soft engine. Po vojne každý generál.