7. 11. 2019

Slnko, piesok a krv


Ko čítal, kto nie - knižný epos Duna /Frank Herbert/. Púštna planéta Arrakis známa aj ako Duna na okraji starého impéria. Po dlhé veky jediný zdroj božsky jasnozrivého korenia - melanže. Kameň múdrosti, elixír mladosti a rajské jablko poznania v jednom. Je pochopiteľné, že o takúto planétu sa bude diplomaticky alebo vojensky bojovať. Teraz tam primiešajte trochu staroegyptskej mytológie, Stargate, Wing Commandera s Terminal Velocity a dostane staručkú hru Sandwarriors /dobové recenzie v Score a Excalibur/.



Publikovaná v roku 1997 firmou Gremlin pod DOS bez 3D akcelerácie /download CD verzie ale musíte byť schopný si poradiť s DosBoxom/. Vizuálne parádna hra. Piesok, pyramídy a egyptské reálie na to mám slabosť. V hre sa vám z toho nadelí do sýtosti plus navyše obrovské monolitické pevnosti, viacúrovňové mestá, klenuté mosty, útulné oázy, hlboké kaňony a Sfinga. Veľmi pôsobivá nočná akcia s trasírkami striel, svetelnými majákmi, explóziami osvetľujúcimi okolie a so stovkami rozsvietených okien bytíkov vystrašených civilov. Na poletovanie nad piesočnými dunami /ale dostanete sa aj do podzemia/, či v noci s rozsvieteným predným reflektorom v rozlíšení 640x480 to chcelo aspoň Pentium 90Mhz /60ka bez šance, nezabudnite že ide 100% softvérový renderer/, optimálne Pentium 2 ak by ste uvažovali aj o 800x600 pixeloch. Nároky objektívne krvavé. Ale opodstatnené tomu čo dostanete a uvidíte.

"historické svetové dedičstvo" - pyramídy a sfinga pod ťažkou paľbou

Základná premisou hry sú dve bojujúce frakcie na planéte Tawy roku 6225 pred kristom a asi to má implikovať, kto postavil tie "naše" pyramídy a že sme tu mali návštevu z kozmu. Tam u nich teda stojíte ako natívny domorodec a elitný pilot na strane slnka boha Hórus, protivníkom je klan boha podsvetia Setha. Celkovo 24 misií, v ktorých poletujete ako blázon a likvidujete vzdušné a pozemné jednotky /tančíky, kanóny, pochodujúci Mechovia/ valiace sa smerom ku vášmu kráľovstvu. V priebehu misie bez možnosti uloženia pozície. Je to taká DOTA. Jednak teda bránite vlastné teritórium, druhak sa snažíte splniť predpísane vojenské úlohy na tom cudzom. Simultánne naraz.

Je to tak strašný frmol, wingami pokrikujú, vysielačka ziape, protilietadlová ochrana, desiatky kusov vojenskej techniky s obrovskými materskými loďami na horizonte, že si na tlačítka môžete namapovať aj špeciálne únikové, pozičné manévre /orol, kondor, šakal a ďalšie/, ktoré vaše vznášadlo automaticky urobí, keď situácie definitívne presiahne vaše senzorické a reakčné možnosti. Jedna misia je asi 1-2 hodiny hektickej zábavy.

Prečo ťahám na svetlo božie podobné herné vykopávky ? Preto, lebo podobné hry sa dnes už ako AAA projekty nerobia. Sledujte čo je už roky trendovo IN: posledný God of War  - TPS rubačka, chystaný The Last of Us 2 - TPS stealth akčná rubačka, Ghost of Tsushima - TPS stealth akčná rubačka, Death Stranding - TPS non stealth skoro akcia, posledný Spiderman - TPS akcia, GTA-RDR-Just Cause všetko TPS akcia a ani raz to nemá ten epický strategický rozmer s dobíjaním mapy. Vyzerá to tak, že v TOP 50 all-time PS4 hier nenájdete nič iné ako akčné hry s panáčikom vo first/third person perspektíve bez štipke invencie. Nenájdete tam vylepšené "Sandwarriors" hry, nabližšie tomu bol dračí Lair pre PS3ku a potom už asi nič. Podprahový super čerstvý update: Shuhei Yoshida dostal v SONY nový šéfovský flek v akurát zriadenej divízii IDI /Independent Developer Initiative/ pre podporu "inovatívných" menších hier, ktoré nepatria do chlievika ťažkotonážnych a rigidných AAA games.