29. 10. 2014

Wii will Rock Uu


Nintendo - zisk a strata. "An operating loss indicates that a company's core operations are not profitable and that changes need to be made either to increase revenues or to decrease costs." Kto má radšej prehľadné grafy, viď nižšie. V exaktných číslach sa nintendo stále motká v na ročnej báze v strate aj keď ostro znižujú náklady - prevádzkové, výrobné, rušia pobočky, vyhadzujú ľudí. Ak ma kalkulačka neklame, tak zisk nintenda po dvoch kvartáloch fiskálneho roku 2014 je cirka 130M USD /veľmi im pomohlo výrazné posilnenie dolára, krížový kurz s jenom !!/ a nepochybne ho ale minuli ešte skôr, než ho stihli vyrobiť.

Handheld 3Ds dosiahol maximálne ročné predaje v rokoch 2012/2013 a medziročne prudko padá bez ohľadu na záchranné reedície ako "nové" 3Ds /lepší, väčší 3D display, 2x analog gombík, rýchlejšie CPU/. Aj tak sa mu nepodarí v žiadnom prípade napodobniť NDs. Weak Uu sa predáva bezprecedente zle a je iba tieňom náhodného úspechu Wee. Herný hárdver - hry - prachy. Šéf nintenda Iwata, ak ho rozumiem správne, prisľúbil návrat práve ku tým neuveriteľným Wee+NDs ziskom už v roku 2016 /FY 2015/. Pravdepodobne ich má vygenerovať Amiibo a QoL, neviem. Mimochodom nintendo svoje "3D konzoly" až na výnimku v podobe Wee nevedelo dostať nad 50M ani v jednom prípade: N64 - 33M, Gamecube - 22M, Weak Uu pravdepodobne ešte menej, aktuálne okolo 7M. Handheldy boli o dosť úspešnejšie: GB - 120M, GBA - 82M, NDs - 154M, 3Ds - zatiaľ 45M, avšak určite nedokáže preskočiť žiadnu zo starších mašín.

ubohé Weak Uu podlieza nešťastný Gamecube a "červené more"

Stručný ekonomicko-historický úvod, lebo padla otázka či nintendo má na to aby postavilo nový herný HW. Ako by asi vyzeral, výkon, cena, politika. Vidíte sami, že Weak Uu je technicky nepredajné, aj keď tam nintendo postupne nasúkava svoje tutové tráky: Mario 2D, 3D, Kart, Donkey Kong, Smash Bros, Zelda. Mysleli sme si, že im pri pohľade na N64 a Gamecube, a dnes už aj Weak Uu dôjde, že bez multiplat podpory sa ich konzola nikdy dobre predávať nebude /každá SONY konzola sa dostala alebo dostane nad 90M predaných kusov, už tu rátam aj PS3 a PS4/. Wee bola nevedomá gimmick výnimka, ktorú už vedome a cielene nevedia zopakovať. Osobne ako zanedbávaný ale zásadný problém pri nintendo konzolách vidím to, že ich kupuje špecifická klientela, ktorá sa nevie naučiť kupovať niečo iné ako nintendo hry.

"Nintendo Technology Development is looking for a lead graphics architect in the system-on-chip architecture group in Redmond, WA. The group is responsible for the architecture of Nintendo’s game console SoCs." - pravdepodobne nepôjde o wearable QoL HW.

Kuchárka na dobrú nintendo konzola na vianoce roku 2016 /Weak Uu vtedy osláví 4. výročie/. Marketing - o dva roky tu budú PS4 a XO masívne zabetované ako voľba číslo jedna pre klasické mainstreamové hry /XO stojí v akcii 350 USD už dnes, kde budeme o dva roky ?/, pre všetky tie dudebro AAA srandy, čo generujú miliardy obratu. Ako prinútiť takéhoto ftáka aby si kvôli Destiny 3 alebo TitanFail 2, či Assassin 9 kúpil práve nintendo mašinu. Povedzme, že mu za cenu 250 euro ponúkneme stroj, čo to zvládne rovnako dobre ako PS4 len nonstop v fHD/60fps + veľmi dobré AA a bla bla. Potom sa však opýtajme, či to v tejto cene a teplotnej obálke /nintendo mašiny nikdy nežerú viac ako 45 watt/ vieme aj postaviť. A kto to vlastne urobí.

"For example, currently it requires a huge amount of effort to port Wii software to Nintendo 3DS because not only their resolutions but also the methods of software development are entirely different. The same thing happens when we try to port Nintendo 3DS software to Wii U." - nintendo Q@A

AMD. Predpokladáme, že by im nintendo mohlo ostať verné. Kanaďania majú šikovné SOC-APU riešenia, čoskoro už na 20nm a je tu istá šanca, že by podobný model na 65-85 watt o rok a pol mohol výkonovo prekonať dnešnú PS4 /28nm, do 150watt v špičke/. Nestačí nám výkonová kópia XO a skutočne potrebujeme veľmi simplexnú konzolu /od matičnej dosky po jednoduchosť programovania/. Hovorí sa dokonca o novej výkonnej 64 bitovej AMD-ARM architektúre. A spomínam to celkom zámerne, ak sa totiž nintendo rozhodne pre novú konzolu a handheld, takmer iste bude chcieť hardvérovo a sofvérovo obe platformy maximálne zblížiť. Handheld bude proste obsahovať tie isté črievka ako konzola, len "s menej jadrami" a na nižšej pracovnej frekvencii. Stále vo vzduchu visí problém online infraštruktúry, kde má nintendo asi 5 až 8 ročné meškanie a riešenie na úrovni doby vyžaduje enormné investície /datacentrá, základný výzkum ako SONY a Gaikai plus následne aplikačné využitie - Remote play, PSN Now, Share Play/.

TL;DR sumár. Nintendo ťahá 4 mizerný rok v rade za sebou ale prachy na ešte jednu konzolu na účtoch má. Nový nintendo HW na vianoce roku 2016, handheld + konzola s veľmi podobným HW a identickým vývojovým prostredím, eventuálne iba 4G handheld pripojiteľný ku telke. Cena do 250 euro/USD. Výkon pri konzole minimálne rovnaký ako PS4 avšak s nižšou spotrebou a v menšej krabici. Maximálna podpora pre multiplat hry, získanie dudebros, udržanie si kazuálov a family imidžu. Najbližšie roky tvrdá práca na online infraštruktúre. Revitalizácia Zeldy, vyhodenie Eiji Aonuma, pacifikácia Shigeru Miyamota. Iwata sa mimochodom po operácií vracia späť do hry. Pokemon MMO. Amen.

Update 30.10.2014, 07:15 hod - Jasná odpoveď na otázku v komentároch, či sa nintendo opäť pokúsi o nejakú gimmick kravinu a ako sa chce v roku 2016 dostať na úroveň ziskov tých najlepších rokov s Wee a NDs /Iwata to prisľúbil/. Srandoval som, že pomocou Amiibo a QoL. Humor ma prešiel, lebo presne toto je ten tajný plán nintenda.


"By using our know-how in gaming... to analyse sleep and fatigue, we can create something fun." - Iwata

QoL /Quality of Life/ je nová, pseudoherná platforma, ktorú si predstavte ako nintendo cloud, pravdepodobne voliteľne natívny nintendo HW /konzola, hanheld/, smartmobil/tablet a hlavne 1000 000 gimmick "health and shit" sračičiek. Čokoľvek vás napadne - indikátor erekcie, potenia, chrápania, krčov v ľavom lýtku, metanových prdov v gatiach, krokov, podania rúk, počet úsmevov za sekundu. Na všetko sá dá vymyslieť nejaký senzor, ktorý india alebo čína lacno vyrobí a následne vám ho nintendo čo najdrahšie predá. Začíname so sofistikovanou a zábavnou liečbou spánkových porúch a únavy pri nedostatočne kvalitnom spánku. Sledujte aj toto auditko.