4. 10. 2014

A-AA-AAA


Kvílivý nárek, škrípavý plač hrdzavého klinca ťahaného z mokrého dreva, nenaplnené ambície a sľuby. Polotovary, druhotriedny a 100% non-next gen herný odpad. Exkluzívne hry pre PS4 - Killzone, Infamous, Knack. Masívne hypované multiplat wannabe AAA trháky - Titanfall /EA/, Watch Dogs /Ubisoft/, Destiny /Activision/. Nekonečné odklady, námatkovo - Driveclub, Disorder, Quantum Break, nový Batman, Battlefield Hardline, Rockstar zo seba nevie vysrať už vyše roka GTA5 HD a prakticky všetko od SONY sa odsunulo na rok 2015+. To isté Square /FF15, Kingdom Hearts/ alebo Crapcom a Konami. Na TLG sa "stále usilovne pracuje" a Gran Turismo je LOL značka. Strašné veci sa hovoria o Witcher 3. Nespochybniteľná kríza AAA hier.

A už keď sme pri tých odkladoch. Kopnime si do ukážkového príkladu. Driveclub /DC/ pre PS4. Údajne mali 10 rokov v hlave kompletne rozpracovaný, prevratný koncept tej hry, dokonca tvrdia, že už pred rokom bola po hernej stránke hotová a dodnes ladili čo vlastne - UI, sociálne a MP kraviny ? Ešte keď bol na stole štart DC ako launch PS4 titulu /teda pred vianocami 2013/ tak plkali o integrovaní počasia tesne po vypustení hry. Uplynul rok a ideme do predaja. Samozrejme to nemá dynamické počasie, replay, ani foto mód, splitscreen, aspoň jednu mestskú lokáciu či premakaný sociálne komunitný livery editor alebo decentnú customizáciu auta a napadne má iste aspoň zo ďalších päť rutinne štandardných features.

Čo dostaneme je herne banálna PS2 hra s PS1 AI v PS3 grafike. Práve som definoval tzv. next gen hru pre objektívne skvelé PS4 GPU spárované s úžasnými 8 giga GDDR5 ram. Vývojári už pekne dlho nemajú ani šajnu čo s výkonnejším HW. A je to vcelku ľudsky pochopiteľne. Skutočná next gen interakcia /čo zahŕňa solid-soft-fluid-rope fyziku a zásadne to mení hernú mechaniku/ alebo AI je príliš drahá, enormne náročná na odladenie a hráčom-sráčom je to stejne ako perly sviniam sypati. Asi to chce z výkonu toho HW ubrať, nech ich núdza opäť niečomu naučí. Určite viete, že 8 bitové ELITE /osem galáxií, milióny položiek/ alebo Dagerfall z roku 1996 /160 000 štvorových kilometrov, 2 týždne chôdze v reálnom čase zľava doprava, 15 000 lokácií, pol milióna NPC/ sa vopchali do 48KB speccy ram alebo na 150 megovú HDD PC inštaláciu. Dagerfall si inak ofiko žiadal ako minimum aspoň tú 486 a 8 mega ram /Pentium a 32 mega to roztrhá na kusy/. Vyšší herný výkon je vývojárom evidentne na škodu, ide to iba do grafických pizdovín. Aj chystaná 8 gigová 3D ram /HMC TSV/ s priepustnosť 1 terabajt-sec nájde bohaté uplatnenie iste len v 4-8K/120fps hrách, ktorých herné jadro uťahá aj PSone ako si ukážeme. Bravó.

Pýtate sa ma, či by pre mňa bol Bloodborne dôvodom na kúpu PS4. Ani omylom. Vidim pretexturovaný Devil May Cry z PS2 alebo Nightmare Creatures z PS1 s lepším viacvrstvým dizajnom bojového systému /to je však iba pár riadkov kódu, nezávislého od výkonu HW !!/. Pravý next gen je pre mňa vodná mágia, ktorá fyzikálne korektne spláchne obludky zo schodov, ale nie ak sú za niečim väčším a ťažším o čo sa vlna roztriešti, kde tá voda prevráti ľahké alebo odsunie objemnejšie predmety a povrch po vode ostane na chvíľu vlhký, mokrý a klzký. Uhasí oheň, zaplní diery. Všetko plne procedurálne a neopakovateľné. Nie iba modrý 2D alfa mrd sprajt /tm/ a čo nonšalantne prechádza skrze pevnú geometriu ako na tej PS1, PS2, PS3. A takto môžem pokračovať bod po bode ďalšie štyri strany.

Videoherný krach 1983-2013 je realitou, kríza AAA hier je tu aj keď ju evidentne hráčsky dobytok nechce vidieť. Niet sa čomu čudovať. Hardcore mainstream je degenerovaná lúza v puberte s mizernými nárokmi. Problémy veľkých vývojárov /ako vyššie/ však dávajú šancu menším, kde ten tlak na grafiku /angažovanie Kevina Spacey/ a stávka na akčnú dudebro FPS/TPS istotu, nie je až tak veľký. Takže sa potom všetci tvárime prekvapene ako sa z ničoho nič stáva populárnym u starších hráčov napríklad taký Shadow of Mordor /AA hra, story kategórie Tales from my Ass, LBGT hlavný hrdina, prdel hnusná grafika/ na čo môžem akurát tak povedať, že ste mi svedkom, ako som roky posielal SONY a Santa Moniku otvorene do píče za mrdanie značky God of War a opakovane som ich žiadal o presun hry z tunel script grc rubačky do taktickej /semi/sandbox RPG hry. SONY a SM na to sralo. Mordor ruluje aj na ich úkor.

Rescue AA team: "grab mah fockin hand"

Citim sa ako blbeček. Aj ten Mordor je herne iba jednoduchá PS2-PS3 musou variácia, len s viacvrstvým dizajnom bojového systému /že som tupo opísal formuláciu použitú už pri Bloodborne nie je náhoda - to je tá pointa, "maličkosť" čo delí braindead klickfest God of War od zjavne lepšej hry ako je Mordor !!/. A keď PS3 zvládne Just Cause 2, Assassina alebo GTA5 dá ľahko aj túto hru. Toto je však všetko čo máme. Okrem kolabujúcich AAA hier iba AA hračky ako Mordor, budúce ELITE, No Man's Sky, Wild, The Tomorrow Child a nacistov z Cryteku, ktorý by aj vedeli urobiť dobrú hru /asi svoju prvú/ len by to chcelo 16 giga ram a 5-7TFLOP GPU s 8 jadravou i7kou. ZIEG HAJL !!

Mordor určite nepredá toľko čo Destiny, nestál však pol miliardy dolárov, takže by mal mať ďaleko lepší index nákladov a zisku. Som presvedčený, že touto cestou by sa mala vydať aj SONY - AA chlievik, racionálny budget, dobré nie drahé hry a už vôbec nie unavené, neinšpirujúce, zastaralé recykláty ako Killzone, Infamous, Knack, Driveclub, Disorder /nepýtajte sa ma, kde na to zobrať ľudskú kvalitu, ich personalisti a ideoví vodcovia v kravatách za to berú iné prachy/. Mrzí ma aj to, že bez ohľadu na úsilie a prachy do toho vložené sú hry z globálnejšieho pohľadu zábavy pominuteľným, bezvýznamným, smiešnym, zabudnuteľným ničím /okrem postavičky Mária, že/. Televízna show Saturday Night Live je tu 40 rokov, presne ako relevantný gamebiz. SNL má ale epický kultúrny presah o akom sa vám ani nesníva, môžte o tom točiť filmy ďalších dvadsať rokov. Gamebiz je iba zábava pologramotných pošukov, ktorí ešte nepracujú /ak vôbec/ a žijú s rodičmi. “For the time will soon come when Hobbits will shape the fortunes of all."