12. 9. 2014

The Signal


Jonah, Nick and Haley, traja študenti prestížnej MIT, na výlete do kalifornie. Haley a Nick riešia svoj krachujúci vzťah. Kopačky chce dať on, ona bude nejaký rok na hosťovaní v inom štáte. Nick je kripel, ktorý práve behom toho roka pre progredujúcu dystrofiu svalstva nôh asi skončí natrvalo na vozíčku. Nechce jej byť na ťarchu, takže obojstranné slzičky a zaťaté pastičky. Twilight dráma. Jonah je žid, ich best-of kamoš a s Nickom sú obaja výborní "teh haxors". A to nie je na škodu veci, lebo ich straší iný kybernátor s prezývkou NOMAD, ktorý nabúral server MIT univerzity a ešte sa mu podarilo tieň podozrenia z tejto nekalej činnosti hodiť práve na nich dvoch. Takmer ich zo školy vyliali. Čo čert nechcel na road tripe ku brehom tichého oceána ich NOMAD opäť prekvapí tým ako ľahko hackne ich notebooky a ešte sa im v mailoch aj drzo vysmieva. Jonah a Nick dajú gule do kopy, vysledujú jeho IP, presnú pozíciu kde sa nachádza /sic !/ a kedže je to neďaleko trasy, po ktorej práve cestujú, tak tam na kus rečí skočia. Nájdu v púšti ale iba starý rozpadnutý barák, v ktorom nie je nič a nikto a vzápätí dôjde k čudnému únosu ich kočky. Je noc a vo svetle baterky sa so ženským jačaním vznesie kolmo nahor. Spadne opona, bezvedomie a nasleduje spoiler časť.

tento film sa oplatí /raz/ vidieť, iba ak o jeho deji neviete ani pol slova

Volám sa doktor Villiam DAMON a vy ste v podzemnom bunkri po kontakte s mimozemšťanmi. Samozrejme mu Nick neverí. Vybavenie tohto ústavu je príšerne zastaralé, hodiny na chodbe stoja, všetci tam behajú v ochranných oblekoch a správaju sa čudne. Pokročíme v deji. Nick zistí, že má amputované svoje a implantované oveľa výkonnejšie nohy od našich kozmických priateľov schopné v šprinte prelomiť aj zvukovú barieru. Jonah prišiel o ruky a dostal manipulátory drviace betón, oceľ a vyvolávajúce seizmické otrasy aspoň 8. stupňa richterovej stupnice. A u Haley sa pohrali s jej predĺženou miechou /presné, bojové funkcie tohto zázraku tč. nie sú známe/. Podarí sa im nejako utiecť, hore do nevadskej púšte, ukradnúť tirák, len aby zistili, že sa tu cesty končia podobne slepo ako v hre Silent Hill a z oblasti sa nedá nijako odísť. Opäť to trochu pretočím. Akčné scény, kopa mrtvol, rozstrieľaný Jonah, druhýkrát unesená Haley. A bombastické zistenie, že sme na kozmickej lodi o veľkosti madagaskaru, ktorá akurát kotví v "prístave" a tá nevada je iba potemkinovská dedina, dioráma aby sme sa tu cítili takmer ako doma. Testovací polygón. Dr. Damon je ten NOMAD a v skutočnosti ide o robota, androida, alien AI, mimozemšťana /?!/ a Nicka v poslednom zábere kľudným hlasom hodnotí, že je :

"the perfect blend of human will and alien technology, our finest achievement."

Koniec filmu. Ako expert na scifi som rozčarovaný, zhrozený, rozčúlený. Čo to to prdele malo byť ? The Signal je nezávislá snímka s rozpočtom 4M USD, po technickej stránke však bez najmenších problémov, triezve a dostatočne efektné, ešte nedávno by to stálo desať krát toľko. Začína to ako teenagerská romanca, či sladkoboľný road trip s pošahanou kamerou a strihom /epické slomo a veľkorysá kamera doprevádza tie najbanálnejšie scény/ a ani vo sne vás nenapadne, že ide o scifi. Pokračuje krátkou Blair Witch sekvenciou /eh/ a po asi 25 minútach strihom končíme  v "area 51" labáku, kde asi každému skoro dôjde, že sme opäť v úpadkovom science fiction žánri. Ja vám však už teraz hovorím, že tam rozhodne nie sme.

Je to totiž variácia na Fontánu pre Zuzanu alebo podobný Bravo bullshit. Nepredstaviteľne, šokujúco, ohromne vyspelá mimozemská civilizácia cielene vyhľadá /NOMAD, "signál"/ a unáša našu IT špičku. K čomu je to dobré, vlastných ajťákov musia mať plnú prdel a prečo sa im v tej dioráme motajú aj úplne redneck spiťácke trosky a senilné staré pani. Takže IQ v tom asi nebude. Dr. DAMON celý film melie o tom, že obdivuje silnú ľudskú voľu prežiť, prekonávať prekážky a povzbudzuje Nicka aby nerobil tamto a hento. Ten to berie ako návod aby tento a tamto určite urobil. A Nick je vraj dokonalým spojením dvoch svetov, ich technológie a asi našej divokosti /"human will"/. A sugestívne sa pýta - "did you find what you were looking for ?"

Kde je teda v tomto filme nejaká scifi logika, pointa, tou určite nie je fakt, že sme v kozmickej lodi, to viete už od polovice filmu a v okamihu ako je to očividne zjavné, tak sa ten končí /scifi knihy ako Nonstop, Rama to zvládli o zopár tried lepšie/. Nie. The Signal je metafora o tom, že kockáč, puberťák a prísnou logikou vedený Nick má v sebe najsť tu pokurvenú, človečinu, vnútornú silu, emócie. Láska čo hory prenáša, zrodenie nového človeka. Vyliezť z zaprdenej jaskyne. A DAMON mu v tom po celý čas "pomáha", s drobným úsmevom. Dokonca sa mi zdá, že ak by tejto zmeny, vývoja Nick nebol schopný, tak mu vystrelí mozog ako ostatným uneseným na palube.

Hovorí sa, že pravý charakter človeka spoznáš v extrémných podmienkach a tým je Nick a spol., všetci unesení aj postupne vystavení. Abraham Lincoln však tuto premisu rozvíja ďalej - "človek dokáže odolať aj veľkej nepriazni osudu, ak ho však chcete skutočne vyskúšať, zverte mu veľkú moc". A konečne Baron John Dalberg-Acton - "Moc korumpuje, absolútna moc, korumpuje absolútne". Nick /Johan, Haley/ dostali absurdne mocné implantáty, hodili na nich kýbel stresu a morálnych rozhodnutí. Čo tým ale mimozemšťania vo forme dokonalého produktu Nicka - skutočne sledujú, to neviem. A na dosť banálny prerod depresívneho, ťažko chorého puberťáka zalezeného za počítačom na milujúceho, na všetko odhodlaného muža, empatika konajúceho dobro mi netreba scifi prostredie a poďobaného Fishburna s červeným kufríkom.