2 Jan 2021

Magic Castle /Kaiga, 1998-2020/

Garážová hra pre PlayStation 1 /na vývojárskom kite Net Yaroze/, ktorú sa podarilo /takmer/ dokončiť po 23 rokoch práce akurát pred týždňom na vianoce 2020. Akčné RPG, v ktorom beháte po hrade plnom bubákov a pascí. Ako v dnešných "Souls" hrách. Truhlice sa otvárajú, RPG štatistiky rastú. Dizajn hradného bludiska a rozmiestnenie vecí je generované náhodne. Voľba povolania - mocný rytier, levitujúci kúzelník, Robin Hood a Bruce Lee. Klasika. Kameru ovláda kód hry, nie vy. Voliteľne hrajú až štyria hráči naraz kooperatívne a o nájdené veci sa môžete podeliť. Nádherná hudba nie je streamovaná z CD ale využíva audio HW PS1 a zvukové dáta sú uložené vo formáte podobnom MIDI /SMF, tuším skratka pre Standard Midi Files/. Originálna hudba bola prototypovaná na Rolande SC-88 pomocou MOTU Digital Performer. Hudba, tempo sa dynamicky prispôsobuje atmosfére a situácii v hre.

 
originálne video na VHS páske z roku 1998, s ktorým sa skúšali predať veľkým firmám

A rýchle info pre vás z intervijú zo začiatku minulého roka. Hlavní autori hry sú K. Matsunami /dnes maká pre SEGA AM2/ a PIROWO /hry a audio ale na vlastnom ihrisku/ a originálny Roland základ mimo dev tím mal na starosti Soshi Hosoi. Obaja borci vyrastali v prostredí hier a hardvéru SEGA, Namco, Konami, Capcom, SNK a pochopiteľne Nintendo a podobne ako ja boli prvýkrát šokovaný možnosťou ovládať niečo pohyblivé s pixel presnosť na CRT telke. V mojich "slovenských, socialistických" časoch bola TV niečo o váhe 60 kilogramov z moskvy, s dvoma televíznymi kanálmi, bez diaľkového ovládača a nikoho ani nenapadla nejaká interaktívna, herná zábava.

V ďalšom kole prešiel Matsunami cez HITACHI Basic-Master JR /štandardné BASIC programy/, potom MSX /niečo podobné ako 8 bitové ZX Spectrum s lepším GPU/, nasledovalo "céčko" na Sharp X68000 /domáce monštrum čo zvládalo aj hry z arcade kabinetov/ a nakoniec ako SNES vývojár s dobre známou gamesou Aero Fighters alias Sonic Wings. Pirowo skladal kopu hudieb pre X68000ku a neskôr machroval s audiom pri arcade hrách vrátane konverzných systémoch vďaka, ktorým sa hudbičky z X68000 dali napasovať na HW NEO-GEO konzoly ako v hre Aero Fighters 2 alias Sonic Wings2. Zákonite sa obidvaja stretli pri projekte Sonic Wings Special pre Playstation 1 a Sega Saturn. Pirowo ako jeden z hlavných šéfov. Hneď potom sa obaja dobrovoľne vo veku iba 21 rokov ocitli na voľnej nohe a začali vyvíjať software pre Net Yaroze.

Net Yaroze zmerčili potom ako ju SONY propagovalo v herných časopisoch. Matsunami sa celkom správne rozhodol, že budúcnosť je v hrách, ktoré predajú milióny kusov, pritom dev tím bude mať silu iba dvoch chlapov. Nezabudnime, že mali iba 21 rokov /heh/. Asety Magic Castle vytvárali vo Photoshope /2D/, 3D modelovanie v programoch Lightwave a Poser. Každopádne sa im Net Yaroze zdala ako veľmi lákavé a lacné /!!/ vývojárske prostredie pre ľudí /iba 1200 dolárov v tom čase/, čo mali hlboko do vrecka. Od babky si prenajali druhé poschodie nad jej zverimexom, nakúpili zopár PC a nová herná firma bola na svete. KAIGA, rok 1997.

Pri voľbe témy hry sa inšpirovali gamesami ako Dragon Buster /Namco/ a zbieranie mincí majú z Fantasy Zone /Sega/. Ich hra je však v troch rozmeroch, má rogue elementy a pri každom novom hraní sa randomizuje. Vývoj hrateľnej alfa verzie trval 8 mesiacov a o štyri ďalšie im došli všetky ich úspory. Medzitým sa snažili hru, koncept predať asi 7 veľkým herným spoločnostiam v japonsku. Prvá bola oslovená SONY. V tomto momente už žili z ruky do úst a očakávania z ich strany boli veľké. A ponuka SONY prišla a bola nasledovná - chceme aby ste robili pre nás a na našom projekte. Naši borci však odišli z korporátneho prostredia, aby robili pre seba a to čo chcú oni. Takže SONY odmietli.

Oslovili následne ďalšiu obrovskú spločnosť produkujúcu slávne RPG hry /pozn. neuvedená, Square?, Enix?/. Odpoveď prišla, že ak aspoň jeden z jej "desiatich" výkonných riaditeľov povie OK, tak tu hru dokončia. Zbalili saky paky a išlo sa na ďalšiu prezentáciu. Dostalo zelenú od "troch" riaditeľov. Firma by zaplatila ďalší vývoj ale oni mali zatiahnúť nábor ďalších členov do dev tímu. V tomto momente sa ťažko pracujúci chlapci bez peňazí po zvážení všetkých premenných definitívne zlomili a tím sa rozpadol. Hra nebude dokončená, je rok 1998 a rozprávke je koniec.

Dnes len ticho závidia kvalitu už hotových a vyzrelých herných enginov ako Unreal engine, Unity alebo Dreams. Čo vidia skôr ako problém sú herné nápady a hlavne ich exekúcia. Tiež kontrast medzi mega obrovskými hrami s gigantickým budgetom a indie scénou. Aj keď kvalita herného nápadu by sa mala hodnotiť rovnako /pozn. čo nie je celkom pravda pri priemernom hráčovi, spotrebiteľovi/. Čo vidia ešte ako väčšie plus je, že ich hra vytvorená na Net Yaroze musela prejsť cez nejakú formu autorizácie a bolestnej prezentácie a nebolo možné ju len tak spustiť na bežnej, predajnej PS1. Dnes to proste zavesíte na internet. Dokončiť Magic Castle sa rozhodli v roku 2020, ZIPko má 186 mega /torrent/ a chýba už len ten mód pre 4 hráčov a japonský preklad ale chcú to dotiahnuť do úplneho konca.