25. 5. 2019

Playstation 1994-2020





Playstation 1 – štart v japonsku pred vianocami 1994. Kontext doby, otrepané historky ala joe  - PC sa ešte stále otriasalo 2.5D DOOM revolúciou, v roku 1994 som to hral u kamoša v "polovičnom" okne pod 25fps na jeho nadpriemernej i386/DX40, 4 mega RAM s jednoduchým COVOX prevodníkom, ktorý umožňoval prehrať aspoň tie sample smrteľných škrekov a strieľania. Aj tak som slintal. Soundblaster bol príliš drahý, 3Dfx grafiky ešte asi 2 roky vzdialená a drahá budúcnosť. Majorita sa trápila na i286ke alebo na „orezanej“ i386/SX s beeperom, pochopiteľne bez 3D akcelerácie, už sama CD mechanika bola za príplatok. Na plynulé, kvalitné full screen MPEG video zabudnite.

Prvá playstation, skutočný 3D nadstroj si s tou 386/40 ľahko vytrela zadok, dramaticky hárdverovo vyvážená mašina s veľmi "user friendly" programovaním. Je to vlastne strašne lacná, domáca verzia grafickej stanice SGI. Rovnaký MIPS procák, HW akcelerácia geometrických transformácii a rasterizácie, k tomu zabudovaná CD ROM + MDEC s podporou pre 320x240px 30fps video a 16 bit zvukovka, takmer 4 mega RAM.

Čokoľvek ste na PS1 hodili, ona to zožrala – 2D hry s parallax skrolingom a tisíckami sprajtov, 3D hry, dokonca aj prvé open world sandboxy, „FMV“ čoromoro, odrazila aj drvivý nástup všetkými milovanej Voodoo 3dfx. V svojej dobe s ohĺadom na cenu a dostupné technológie išlo pri PS1 o strop dosiahnuteľného maxima. Bravado, potlesk a šupácke CD mechaniky.

Playstation 2 – progišova nočná mora, druhá Sega Saturn, chabá dokumentácia a chápanie toho čo sa tam vnútri vlastne deje a ako z toho niečo vydolovať. Potenciál veľký, zriedka dosiahnutý. Neskôr to viedlo v tichosti v pozadí ku najímaniu špecialistov na vývoj nástrojov, softvérových knižníc, celého SDK. SONY dokonca tých chlapcov kúpilo a na PS3ke sa odviedli more práce, chudáci.

"Dvojka" sa ešte viac príbližil ku SGI etalónu /viď jeho crossbar switch/, bezprecedentná priepustnosť zberníc kde sa len pozriete, najrýchlejšia rasterizácia všetkých čias. Trochu problém s načasovaním, vývoj letel príliš rýchlo. PS1 si s 3Dfx poradila iba s trochou suchého kašlu. PS2 už narazila na super moderný dizajn Geforce PC grafiky v podobe Xboxu. Ten mal ďalej z pohľadu PS2 CPU "emotion engine" /MIPS CPU + 2 krát vektor jednotka/ jedno krásne nudne, čisté, prehľadné, výkonné X86 prostredie aj s revolučnou zmenou – pixel/vertex shader GPU s príslušnými rutinne zdokumentovaným grafickým API, raz toľko systémovej pamäte a k tomu aj zabudované HDD, eh. PS2 stále rovnako šupácke a kazivé mechaniky ako PS1, len DVD namiesto CD.

Zdvihnutý prostredník. XBOX /štandardné x86 CPU, štandardné Nvidia GPU, štandardné API/ jednoznačne ukazoval kadiaľ sa musíte v budúcnosti vydať a že cesta kompletne "in house" riešenia už vedia do slepej uličky. 

Playstation 3 – sa napriek tomu týmto smerom pod velením Kutaragiho bezhlavo vydala. Blaznivý Ken sa banzai štýlom pokúsil o vlastné CPU, vlastné GPU a vlastné API. Dopadlo to jeho demisiou, giga výkonné non-fragment shader /!!/ GPU ala experimentálne Larrabee však Toshiba nebola schopná dokončiť v použiteľnej podobe. PS3 sa vďaka narýchlo zbastlenému Nvidia GPU a priliš komplikovanému CPU, ktoré malo suplovať slabošskú grafiku stalo kódersky druhou PS2 alebo opäť ďalšou Sega Saturn. Žobrák s leprou, ktorý skoro hernú divíziu SONY pochoval.

Playstation 4 – Mark Cerny a návrat ku jednoduchosti PS1 a k tomu čo už pred rokmi ukázal úplne prvý Xbox. PS4 je veľmi šikovne vyladené PC. Štandardné x86 CPU a GPU od AMD, rýchla GDDR5 RAM, najvýkonnejšie APU na trhu. Nič viac a lepšie sa v tejto cene a v tom čase nedalo poskladať rovnako ako pri PS1. Triumf doby po každej stránke. PS4 ani po šiestich rokoch nemá „graficky“ žiaden problém, 30 fps utiahne v každej sandbox hre, 1080p pixelíkom sa občas pomôže trochou dynamického škálovania rozlíšenia. Plebs sa nesťažuje - RDR2, Rage 2, Spider Man, Horizon: Zero Dawn, Days Gone alebo God of War, Uncharted XYZ. Nikto na vás nebude ukazovať prstom ako úboho vyzeráte. To 1.6Ghz CPU je však vážne šupácke a chladenie by chcelo väčší heatsink, viac medi a pomalší fukér. A ten ARM čo nevie sťahovať v pozadí, fuj.

Playstation 5 – Mark Cerny diel druhý asi pod vianočný stromček o rok. Čo bude definovať túto konzolu /už vopred môžem povedať, že nič tak harmonicky užasného ešte táto franšíza nezažila/? Bude to konečne po rokoch skutočne fantastické CPU /Zen 2ka niekde okolo 3.2Ghz/ - nie. Potom určite AMD "GCN ultra" Navi grafika, nepochybne časť jadier vyhradených pre HW akceleráciu raytracingu – tiež nie. Hlavná RAM o kapacite 16-24 GDDR6 cez 500 giga/s. Nie. Desiatky ultra optimalizácii, na ktorých SONY a AMD roky pracovalo /SONY ako hnací motor pokroku PC "master class" milé deti/. Nie.

Bude to SSD asi v podobe BGA na PCIe 4.0 linke štandardne v každej mašine. Skoro 25 rokov streamovania z pekelne pomalých mechaník - utrpenia už bolo dosť ! Rozhodne pôjde o oveľa väčší náraz do steny ako keď PS1 čumela na 3Dfx Voodoo grafiku, PS2 na pixel shaders Geforce alebo keď bežný kóder uvidel CELL a pochopil, že ho nič dobré nečaká.

Teraz to však bude v opačnom garde a vyvaľovať oči budú PC jelita. PS5 - teda výkonné 8 jadro CPU s nejakým viac než slušným 12 TFLOP GPU s RT ešte pekne dlho nebude v PC/NTB/mobilnom svete bežným "modus" štandardom. Medián, modus, priemer - asi kecám, sami si naštudujte.

PS5 s SSD je však rana pod pás. Predstavte si svoje bežné PC s SSD čo jakž takž cucá 1-2 giga za sekundu a aj tak sa ide zadusiť v hrách samozrejme prísne optimalizovaných pre HDD /ups/ ako si musí poradiť s PS5/Xbox multiplat hrou natívne ladenou pre SSD 4.0 /predpokladám použitie aj pri BillStation/, kde ak patenty veľmi neklamú môže SONY dosiahnúť rýchlosť niekde okolo 5 až 10 giga/sec, limitné prípady pri vhodnom keševaní a eventuálnom použití sekundárneho CPU. Jasné, že môžte GTA 5 streamovať aj zo single speed CD ale trochu si počkáte. PS5 roztočí nové kole zbrojenia, aj Reagan takto ekonomicky vyhladoval Sovietov. HW štatistiky na službe STEAM dostanú poriadne zabrať. Brigádovať začnite už dnes.

Finále. Všetky tie hardverové "dalo by sa aj lepšie" boliestky po dlhých rokoch konečne vyriešené. PS5 – CPU bude úžasne OK, GPU bude bezvadne OK, RAM bude určite OK /SONY sa vraj snaží o 32 giga, blah, nemožné, zjem kefu z tureckých hajzlov/, SSD je revolučne OK /konfigurácia zatiaľ mne neznáma, bude tam HDD, kapacita SDD, neviem/, všetky API jasne OK. Cena 499 USD. Termálnu obálku do 180 watt treba ešte elegantne zabaliť a ticho uchladiť. PS5 Pro s lepším raytracingom, nativnejším 8K, 5G modem. Pridružená výroba – BC s PS4kou /bude bez veľkej buzerácie aj s PS 1-2-3 ?/, PS Now, Remote Play, „play seamlessly anywhere“ na vašich ilegálnych Huawei špionskych šunkách bez Android/Google podpory. Úbohé Xperie s 1.8% podielom na trhu. Škoda.

Nikdy sa však tak ľahko neveštilo, že PS5 predá sto miliónov konzol ako nič. Ako sa dostať na 250 alebo 500M alebo miliardu platiacich „users“ je trochu iný problém. Facebook, Google, Amazon /In 2018 .. Amazon Prime, had surpassed 100 million subscribers worldwide/, Alibaba level. Hm. Google Stadia. Bóžinku. Meno ako keď omylom olížete análny kolík. Akože "hraným" omylom.