27/10/13

ResolutionGate


Kauza v celom rozsahu manažovaná Microsoftom. V skutočnosti ich ďalšia, už zopár mesiacov, nenávistne vedená anti PS4 minikampaň, súčasť MS FUD taktiky. Jej cieľom je zlepšiť imidž vlastných výrobkov, aj keď objektívne stoja za hovno a zároveň vzbudiť neodbytný, že konkurenčný produkt je druhá liga, aj keď je objektívne ďaleko lepší. V aktuálne končiacej 7. generácii bola PS3 tou konzolou s horšie dostupným /aj keď vyšším výkonom/, a horším nástrojmi na vývoj hier /paradoxne dnes už kvalitou prekonali tie na xcrap 360 od softvérových špecialistov z MS/. Dlhé roky sa Ližprdel MSbetter /digital foundry, eurogamer.net/ vysmieval vo svojich Face-off z impotencie PS3 a jej neustálych prehier pri porovnávaní technickej úrovne multiplat hier. A nielen on. Pri návrhu PS4 si SONY povedalo, že toto sa už v 8. generácií veru diať nebude.

údajne : na PS4ke beží COD v 1080p/60, BF4 - 900p/60 a na Xbone obe hry v 720p/60

Playstation 4 je podľa všetkých indícií signifikantne výkonnejšia než Xbone, jej vývojárske nástroje sú dnes tiež popredu a programovateľnosť PS4 dosiahla úroveň PS1 /to jest - extra jednoduchá/. Nasledujúce vety môžu preskočiť tí čo blogu čítajú pravidelne, náhodní navštevníci nech pokračujú ďalej. Hardvér PS4 a Xbone si je zázračne podobný, obidva použivajú takmer tú istú technológiu od AMD. Od začiatku sa pri návrhu výrobných nákladov oboch konzol dbalo na čo jej najnižšiu predajnú cenu, a tá je cirka 400 euro /xbone mínus kinedryl/. Dosiahlo so to aj vďaka použitiu AMD APU. Na jednom čipe je naraz CPU, GPU a ďalšia potrebná logika. Výhodou je cena, pri zmene výrobného procesu /o 2 roky z 28 na 20nm/ sa zmena týka celého modulu na jednej výrobnej linke. Super výhodné. Nevýhodou je nižší celkový výkon, než keby ste to mali osobitne ala herné PC alebo súčasná 7. generácia konzol.

APU má istý budget na počet tranzistorov a ten delíte medzi všetky jej dôležité časti. PS4 a Xbone používajú 8 jadrové CPU Jaguar. Jeho výkon nie je nijako hviezdny, ale plošná výmera a spotreba sú veľmi nízka. Zvyšok APU /jeho oveľa väčšia časť/ sa teda vyčlení hlavne pre nenažraté a horúce GPU. V 8. generácii pôjde o tu dôležitejšiu z dvojice CPU a GPU. PS4 GPU je ďaleko výkonnejšie ako Xbone GPU. Prečo ? Nuž PS4 APU pre svoje GPU vyčlenilo viac tranďákov. Prečo nie aj Xbone ? Bohužiaľ jeho GPU sa musí deliť o životný priestor na APU aj a 32 megovou eSRAM, data move engines /DME/ a SHAPE zvukovkou. Xbone používa z pohľadu GPU veľmi pomalú DDR3 pamäť - eSRAM a data move engines to čiastočne kompenzujú ale zároveň zaberajú príliš veľa miesta a ostrúhané GPU okamžite prišlo minimálne o 50% výkonu. PS4 podobné barličky /eSRAM, DME/ nepotrebuje, výkon jej GDDR5 je postačujúci. Dôvody prečo MS volilo tak a SONY zas onak, tu teraz nebudem opakovať.

Každé GPU má svoju výpočetnú /ALU, mnohopočetné SIMD subprocesory/ a nevypočetnú časť /hlavne ROPs, rasterizácia/. Všetko to chce more tranzistorov a priepustnosti. To druhé explicitne zdôrazňujem. Existuje jednoduché prepočty, aké dobré GPU si môžete dopriať podľa toho akú rýchlu pamäť/zbernice máte k dispozicií. PS4 GPU /technicky derivát AMD HD 7870/ používa GDDR5 s priepustnosťou cirka 180 giga/sec, pôvodný dizajn mal iba 153.6GB/sec a tomu umožnilo utiahnúť aj pôvodné parametre tejto karty - teda počet ROPs, TMU, SIMD, Z/Stencil units. Nič z toho pre Xbone GPU neplatí. Aj keď akýkoľvek spôsobom budete ohýbať realita a manipulovať s výkonom DDR+eSRAM - vo finále to pre Xbone GPU nestačí, takže chlapci z MS tam všetky tie vyššie spomenuté GPU features okresali o 50 až 400%.

Sedliacky rozum nám hovorím, že v dnešnej dobe GPU centrických hier by mali všetky mutliplat hry na PS4ke vyzerať lepšie /vyššie rozlíšenie, stabilnejší framerate, bomba efekty/. MS pri pohľade na tento fakt veľmi trpí !! Hardcore mainstream by totiž mohol byť mierne nasrdený pri pohľade na hru, ktorá beží a vyzerá viditeľne horšie na o dosť drahšej MS konzole. Spustili teda plán B - MS FUD kampaň. Neogaf je najväčšie herné fórum v anglosaskom svete, technicky zamerané "mienkotvorný" Digital Foundry /eurogamer.net/ je tam neprestajne rozoberané. Vedúci DF - Ližprdel MSbetter je jasne pro MS, pro PC zameraný. Ruka si podala ruku, blbečka kúpili a DF sa stalo súčasťou MS stratégie - zosmiešniť PS4, bagetelizovať jej "údajnú" výkonnostnú prevahu, vyzdvihovať skvele "balancovaný" Xbone a zároveň si pripravovať dobrú pozíciu, až sa predsa len nepríjemná pravda ukáže.

V prvom článku Ližprdel /MS zamestnanec/ a Crytek /robia na MS only launch hre Ryse/ opakovane napádajú hardver PS4ky /Crytek veľmi opatrne/. Ližprdel zhadzuje PS4 CPU, on pravdepodobne "pozná" jeho presnú pracovnú frekvenciu a reálny výkon s ohľadom na celý kontext konzoly /game OS, system OS/. PC hráči asi vedia, že pri identickom GPU je rozdiel medzi nejakým intel CPU na 3200 a 3400MHz maličký. Je ešte menší pri PS4 CPU /asi/ na 1.6GHz a XBOne CPU na 1.75GHz - presnejšie 102 versus 112 GFlops. Pre porovnanie jedna SELL SPU jednotka ma výkon cirka 26 GFLOPs. Pointou PS4 návrhu je však presun CPU výpočtov na GPU aka GPGPU. Mark Cerny spolu s AMD preto PS4 GPU masívne upravili. Architektúru /ACE/, zbernice /Onion bus, L2 keška/, softvérovú stránku. GPGPU-direct compute je budúcnosť programovania a PS4 GPU je v tomto bode oproti Xbone GPU masívne výkonnejšie.

Ližprdel opakovane vyťahuje data move engines /DME/ a SHAPE audio čip Xbone ako jeho hlavné tromfy, neb odľadhčujú CPU a PS4 nič podobné nemá. Nuž, DME nie je nič iné ako DMA radič. AMD GPU použité v PS4ke a XBone má štandardne 2 kusy. Xbone má štyri. Pointa - 2 z nich su tie isté čo má PS4, ďalšie 2 sú určené pre komunikáciu s kinedrylom !! To isté Shape. Je to neprogramovateľný kus silikónu primárne určený pre kinedryl /napríklad spatial filtrovanie šumu/. Neprogramovateľný znamená, že ho nie je možné použiť na rôzne 3D pokusy s audiom, audio tracing a podobne. Obe konzoly rátaju v tomto prípade s použitím CPU alebo GPU /direct compute/. Mimochodom vec o ktorej sa pre istotu nehovorí vôbec - netušime koľko strojového času CPU, GPU, RAM pre seba viaže sám operačný systém oboch konzol. Predpokladáme, že Xbone toho necháva pre herný OS o dosť menej ako PS4. A len tak medzi rečou - PS4 má extra audio procesor, dekompresný engine, realtime audio-video enkodér/dekodér a pomocné CPU pre prácu v pozadi, ktoré všetky uľahčujú prácu PS4 CPU. Pri PC to všetko štandardne odtiahne váš intel, preto vám pri použití FRAPS kľakne framerate o 20-100%. PS4 CPU tento problém nepozná.


V druhom článku od "utajovaných herných vývojárov" sa dozvieme opäť to veľké mystérium. Xbone je super balanced a PS4 hyper unbalanced. Slovo "balance" v zmysle - ultimatívna harmonická rovnováha je magický PR blaf, ktoré MS používa v spojení s ich konzolou Xbone. Pred polrokom to bolo tak, že Xbone je dostatočne výkonný /wait and see/, nezabralo to. Potom, že Cloud + Xbone = HAL 9000. Neskôr, že na výkone predsa nezaleží ide o hry. Ešte neskôr, že PS4 nedarujú ani percento tých fám o vyššom výkone, len ONI V MS PREDSA VYNAŠLI DIRECTX a dobre vedia čo robia. Dnes vo veľkom používajú zaklínadlo BALANCE. Schválne si spočítajte koľkokrát ho ten osol v tom zjavne PR vedenom článku použil /asi nejaké vemeno z MS plus Ližprdel, už sa hanbí podpísať aj vlastným menom/ - skončíte niekde pri čísle tesne pod 20 !!

"I'll take the unbalanced machine that is more powerful." 
 - noname hráč -

Celý ten pamflet som si dobre prešiel, je bezcenný a zmätočný, proste FUD. "Zaujímavý" je iba záver. Je vidieť, že to písala krvavá MS ruka. Oni dobre vedia, že multiplat Xbone hry neprežijú technické porovnanie s PS4 /rozlíšenie, framerate, efekty/, tak si už chystajú dopredu lacnú výhovorku. Musíme predsa pochopiť, že pri uvedení konzoly na trh všade panuje chaos, stres, neúplne vývojárske prostriedky - takže ak sa "náhodou" pritrafí, že nejaká /Xbone/ hra pobeží v 720p, tak to nemá nič spoločné s nedostatkom jej výkonu. Vôbec nič /PS4 pod časovým a bla bla stresom asi nie je - takže je všetko na 1080p, ale to tiež nič neznamená, to Xbone ešte dobehne/. Medzitým MS uvrhlo na všetky hlavné mutliplat tituly tvrdé embargo, a nikto nesmie hlavne o rozlíšení a technických detailoch vysokoprofilovaných hier pre Xbone ako COD, BF4 ani len ceknúť. Bolo by trápne čumieť 2 týždne pred štartom ich šmejdu na tučné červené titulky na n4g.com, vg247, IGN, neogafe - v štýle hry na lacnej PS4 v 1080p /aww yiss/, na drahom XBone v 720p /poor sucker/.

Appendix. Guerrilla Games /Killzone PS4 dev tím/ : "We’ve got the right amount of memory, video card, everything balanced out. I know it was a very conscious effort to make sure that, with the speed of the memory, the amount of compute units, the speed of the hard-drive that we put in, that there would not be any bottlenecks. So the amount of pixel-pushers that you have, the amount of memory, the speed of your compute units make sure that you don’t hit any of the weakspots of the hardware.” This balancing of PS4’s architecture and the use of complementary components make it simpler to work with, said Van Der Leeuw.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****