06/05/22

Gamebiz je japonsko !!

Japonci nám dali herné konzoly Nintendo alebo SEGA. Herné automaty od Namco, Konami, Irem, SNK, Taito. V druhom kole prišla SONY. Nakrátko zažiarilo americké Atari, ale doma iba na 8 bitovej úrovni. Atari Panther ako 16 bitová konkurencia pre SNES a Megadrive sa do výroby vôbec nedostal a 32 bitové Atari Jaguar bolo fiasko. Ďalší američan Commodore to zapichol v rovnakom čase. Na hernej scéne skončili s 32 bitovou konzolkou Amiga CD32. Dnes sa trh vyčistil na high-end mainstream SONY a MS /Xbox je bohužiaľ 20 rokov umelo cez Office peniaze udržiavaná značka/ a vyslovene mobilný HW nintenda s o rád nižším budgetom per jedna ich AAA hra. Môže sa to zdať ako defenzívny krok nintenda a ustúpenie z pozícií, ktoré držalo s NES, SNES, N64, Gamecube, ktoré boli vždy na hardvérovej špičke. Opak je však pravdou. Používajú bežnú vojenskú taktiku popustenia okupanta hlboko do svojho územia. Natiahnutie jeho logistických trás ako uvarenú špagetu. Odstrihnutie, obklúčenie, likvidácia. Trochu filipa, menej hrubej sily, efektívnejšie použitie svojho potenciálu. Osobne teda čakám, že sa nintendo skoro do /semi/ high-end spoločnosti vráti. Urobia to kvôli jakž takž rastúcemu západu /je dobré držať krok s novým trendom rozvíjajúceho sa vzťahu film-hry/ a "šetrili sa" celý ten čas kvôli umierajúcemu východu, čo musím vysvetliť.

Kolaps demografickej krivky japonska je dekády známa vec. Tiež rovnako u nich už večnosť trvajúca deflácia, čo je prejav ekonomickej stagnácie viazanej na chabé sprotrebiteľské nálady japonskej gerontomafie. Japonsko teda postupne opustilo herné automaty, konzoly vrátane SONY, ktoré tam aj potupne umŕtvilo /konsolidovalo, ehm/ svoje herné štúdia. Microsft tam nikdy neprerazil, veď aj PlayStation tam už má len formálnu prítomnosť a všetko nesú na pleciach nintendo handheldy a switch tablety s vlastným oveľa jednoduchším herným ekosystémom. No a hlavne európa, menej amerika vo svetle hroziacej všeobecnej krízy pozorne sledujú práve japoncov, lebo nepochybne aj ich čaká do 20 rokov to isté.

Pôrodnosť v EU je v neustálom zostupe, vojna na ukrajine vyvolá vysoké ceny potravín a energií na celom svete. Nepochybne narastie aj cena práce. Inflácia porastie ku hviezdam. Upadneme to recesie. Pokles kúpnej sily. Nova geopolitická situácia vo svete s neoficiálnou proxy treťou svetovou vojnou s ruskými fašistami. Plynová, ropná kríza. Rast ceny hypoték. Čaká sa kolaps realitnej bubliny. Čipová kríza, ktorá sa potiahne ďalej minimálne do roku 2024 /Intel pozdravuje/. Tesla šéf kúpi Twitter len tak za 44 miliárd a chce ovládnuť média, mysle ľúdí. Alternatívna realita bez demokracie parlamentu. Ďalšia nestabilita. Nespočetné množstvo skutočne nebezpečných, existenčných premenných, ktoré práve teraz modifikujú predstavy SONY o budúcej PlayStation 6.


Podľa mňa SONY stiahne chvost a pokorne sa posunú smerom ku nintendu a nintendo zas naberie odvahu a priblíži sa výkonom HW ku SONY. Pri PS6 čakám podobnú /vynútenú/ retrakciu ako pri PS3. Video máte vyššie. Vývojári sa posťažovali, že reálny výkon finalizovanej PS3 bolo veľmi ďaleko od toho nasľubovaného. Problémom bolo CPU aj GPU. Z asymetrického CELL CPU bolo nutné ten výkon dolovať doslova holými rukami a zadarmo ste nič nedostali. Drahé, neefektívne, zbytočné. GPU zas bolo veľmi anemické a bez pomoci CELLu doslova neškodné. MGS 4 "demo trailer" teda zletel z 60 fps na 20-30fps v predajnej verzii hry a grafika značne oškaredela /pixel shading sila PS3 GPU a jeho fillrate na to nestačil/.

Pri PS6 čakám následovný výkonnostný profil, ak zohľadním bezprecedentné a komplexné komplikácie, kapitálové peklo a príšerne zdražovanie, ktoré sa našim smerom valí a to na mnoho rokov dopredu. Čakám toto - PS6 to bude štvorica čipov: APU /CPU+GPU/, RAM, mobo blok a SSD. Žiadne pohyblivé časti. Absolútne kompaktná, minimalistická doska s pricapeným chladičom a zdrojom čo poskytne efektívných 350 watt. Bodka. BOM /bill of materials/ bude nastavený na dnešných 500-600 euro a laik si možno na prvý pohľad povie, že sa vlastne oproti PS4 až tak veľa nezmení a výkon PS6 porastie proporčne hore o ten cca 7 ročný medzigeneračný rozdiel. Problém bude to, že ten 500-600 eurový budget bude decimovaný minimálne o 25% smerom nadol tým, čo si zoberú všetky problémy naviazané na vojnu s fašistami. Každá koruna z plynovej, ropnej krízy, strmo rastúcej inflácie sa pod výkon PS6 podpíše. Ďalšia generácia konzol bude ako tie podvýživené deti bez slnka v pivniciach na Ukrajine.

To je jedna tvár mince. Druhá je ešte cynickejšia. Microsoft dnes má na trhu Xbox Series S. XSS je jednoducho povedané niečo na úrovni bežného herného PC, ktoré má socka hráč doma. SONY low-end model nemá, čo ale neznamené, že nerobia to isté. Už dnes sú nútení urobiť projekciu svojich "multiplat exkluzívných" hier, tak aby ich zvládlo aj dnešné bežné PC s normálnym SSD. PS5 SSD IOP nie je normálne a minimálne celú generáciu sa mainstreamové herné PC jej potenciálu ani len nedotkne. SONY aj MS teda pred svojimi ultras s bojovýmu vlajkami robia ramená, ale cieľovka je nepochybne práve ten PC šmejd HW priemer. Amen. A rovnako bude dizajnovaná aj PS6 mínus drvivý dopad vyššie spomenutej krízy. PS6 bude vyslovene pragmaticky navrhnutá konzola v umiernenom štýle nintenda a meme srandičiek, že nintendo Wii bolo výkonné asi ako dva dokopy 3M páskou zlepené Gamecube. PS6 bude to isté. Nintendo večná inšpirácia. Gamebiz je stále o historickom odkaze z japonska. Šediny múdrych starešinov
 
Apendix : Realistický návrh HW podoby PS6 /TDP do maximálnych 250 watt, z čoho bude hrubo orientačne 150 watt pre GPU, 50 watt pre CPU a zvyšok je bižutéria, teda RAM, SSD, mobo čipset/. Predpokladám v PS6ke - 16 jadrové CPU na 4Ghz+ /viď chystané NTB s 16c CPU AMD a TDP 55wat+/. RAM - dnes tam máme v PS5 8 mem čipov po 2 gigabajty /neskoršie modely PS4 mali 8 x 1GB/ a pre PS6 to bude 8 čipov po 4 gigabajtoch = 32 gigabajtov RAM s priepustnosťou nad 1 TB/s. SSD je dnes na PCI4 zbernici so základnou rýchlosťou 5.5 GB/sec krát cca 3-4x kompresia je maximálnych 22GB/sec z dekompresného modulu. PS6 SSD, keď zvýši základnú rýchlosť len na úroveň 11 GBs krát 4 pre kompresiu = dostaneme 44 GB/s /pri PS5 máte 16 GB RAM a 22GB/sec z SSD a teda podobný pomer ako pri PS6 s 32GB RAM a 44GB/s z SSD/. A to ide len o o triezve navýšenie. GPU si nechám na koniec.

PS3 mala GPU s 0.25 TFLOPs, PS4 s 1.84 TFLOPs teda cirka 7.4 násobné navýšenie /ignorujme výrazne novšiu architektúru/. PS5 s 10.3 TFLOPs odskočilo od PS4 asi 5.6 násobne. Opäť to zahrajem na istotu a pri PS6 dám "iba" 4 násobné navýšenie oproti PS5. PS6 GPU teda skončí na cca 41TFLOPs s oveľa výkonnejšou RT časťou a novopridaným ML /machine learning/ blokom, ktorý umožní natívny rendering v 1440p/60-90fps/full RT ako malinu. HW upscale na 4K ala DLSS bude pri PS6 GPU samozrejmosťou a nielen to. Moderné ML má desať a jedno použitie. A toto všetko bude musieť SONY natlačiť v ťažkej kríze v určenom budgete. Pre porovnanie dnešná ninja NV 3090 Ti udáva 40 fp32 TFLOPs. Hľadajte si prácu v gamebize. Chlieb a hry. Videohry su večné.

7 comments:

  1. Dragon range for PS6 platform good. https://diit.cz/clanek/16jadrovy-zen-4-pro-notebooky-se-jmenuje-dragon-range-je-urcen-pro-55w-modely

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... PS5 x 2 = 16 jadro CPU, 32 giga RAM, 44Gb/s SSD /raw speed krat kompresia, mem priepustnost cca 500 giga x 2 = 1 terabajt .. GPU so stvorcom plochy 2x2, teda 4x PS5 GPU sa rovna 41 TFLOPs .. pouzil som naozaj tu najjednoduchsiu mozny, pragmaticky a realisticky predpoklad.

      ... dnes mame vyrobny proces 7nm pri PS5,.niekedy v roku 2023 by malo mat TSMC 3nm .. neskor 3nm ext. proces .. 2nm avizuju na rok 2026, ale som si isty, ze to bude meskat a PS6 bude musiet byt prepocitana na 3 ext nm proces, co by malo stacit .. asi na tie odhadovane cisla ..

      Delete
  2. Replies
    1. Když si letmo pročítám tu diskuzi tak je to samé "snad bude PS6 emulovat PS3" atd. Úplně mimo zásadní věc že nový HW má přinést nové hry... Ať se raději SONY soustředí na tu VR a blbečci ať si jdou oprášit PS3 z šuplíku i tak jim to stačí...

      Delete
    2. ... otazka emulacie na PS konzole /nielen PS3 na PS5-PS6/ je uz ciste ekonomo, politicke rozhodnutie, licencne .. nie problem HW .. hraci zabudaju, ze vsetky tie hry otrocky a priamo SONY nevlastni, ze ano .. to nie je PC emulacia, kde toto neriesis.

      Delete
    3. Ale oni pod zprávou že se chystá nový HW PS6 řeší jestli na tom pojedou PS3 hry do prdele... To je úplně mimo moje chápání... Tak si nech PS3 a drž hubu...

      Delete
    4. ... neogaf bolo niekedy mienkotvorne forum .. uz viac ako 5 rokov nie je .. uz je to len sentiment, prvoplanovost, letargia, nafukana toxicita.
      ... keby SONY nemalo Insomniac, tak ideme do tretieho roka s PS5 nema jedinu vacsiu, nativnu wow hru .. neogaf ma uz nizku nasvtevnost a tych zopar retro PS1-PS2-PS3 hejkalov tam vycnieva z radu .. samozrejme je nice mat PS6 co BC zvladne vsetko od PS1 po PS5, ale skonci to tak, ze nebude ani retro BC ani exkluzivne bomba PS6 hry .. len spoteny PS6-PC mutliplat pre HW co ma average joe zo steamu.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****