06/04/22

Return to Monkey Island

Svet Monkey Island pokračuje po vyše 30 rokoch "skutočným" tretím dielom od originálneho dua Ron Gilbert a Dave Grossman /ten treti - Tim Schafer má dnes úväzok pod Microsoftom, ktorý kúpil jeho firmu Double Fine Productions/. Ako začať. Viem, čo chcem povedať, ale nechcem to zas utopiť v oceáne textu, čo sa nakoniec aj tak stane. Povedzme, že Frodo Pytlík /u nás Bublík/ pripíja grogom na počesť tejto udalosti. Je tiež MI fanboj ako ja. Dlho som si myslel, že som na prvom mieste nerd cez sci-fi /tisíce kníh z celého sveta/, trochu fantasy, ale ukázalo sa, že som hlavne na dobrodružstvo na aspoň dvojsťažnovej brige, hrubé vtipy, drsný živel, trochu romantiky. Kapitán, plachty, jolly roger a slaná voda v ksichte. Rozdrviť nepriateľa, hnať ho pred sebou, počúvať nárek jeho žien a občas nájsť nejaký poklad a potopiť loď. Čo najmenej tých vlastných. 

The Secret of Monkey Island /1990/ je hra čo tie fantázie napĺňa a ktorá sa podarí raz za niekoľko dekád. Harmónia grafiky, zvuku, postáv, scenára. Aj teraz som si pustil úvodnú polhodinky a tá atmosféra s brilantne zabavnými ironizujúcimi dialógmi je báječná. Karibik, piráti, cikády pod hviezdami. Čakanie na dobrý vietor. Usmieval som sa neustále, dnes viac, lebo mám lepšiu angličtinu a už aj niečo odžité. Slabosťou hlavného záporáka LeChucka bola neopätovaná láska ku miestnej ryšavej guvernérke. Reči sa vedú, že mu povedala, aby neotravoval, sklapol a vysmahol /v originále "drop dead"/. Zobral to doslovne /heh/ a naozaj zhebol pri pokuse urobiť na ňu dojem. Skusil odhaliť tajomstvo Opičieho ostrova. Teraz ako duch na prekliatej lodi všetkých otravuje. To citujem priamo z hry. Druhý diel následoval o rok neskôr - Monkey Island 2: LeChuck's Revenge /1991/. Potom po pauze, už bez Ron Gilberta - The Curse of Monkey Island /1997/, Escape from Monkey Island /2000/ a Tales of Monkey Island /2009/. 

 
"ron mi povedal, že neurobí ďalšiu monkey hru, kým .. "

Presne pred 9 rokmi /apríl-duben 2013/ napísal nekonečne frustrovaný Ron Gilbert na svojej web stránke v niekoľkých bodoch, ako by si predstavoval eventuálne pokračovanie sveta Monkey Island. Epické ukončenie celej trilógie pod vlastnou réžiou. Kánonické tretie pokračovanie a definitívne vyriešenie tajomstva Opičieho Ostrova /oficiálne je stále nerozlúštené !/.

Píše. Predstavoval si retro dizajn, ktorý sa plynulo napojí na MI 1/2. Pixel art grafika starého štýlu vo vysokom rozlíšení. Bezchybný paralaxný skroling, filmové efekty, DOF /depth of field/, veľa alfy a svetelných kontrastov. Všetko to, čo si v 1990 nemohli technicky dovoliť. Žiadna 3D grafika. Obtiažna adventúra bez tutorialu a nápovedy, ktorá vás nebude vodiť za ručičku. V tejto hre sa zaseknete a budete frustrovaní, ale všetky hádanky budú fér /pozn. beriem to ako vtip, viď stoporenie opice pri pohľade na banán do podoby hasáku v MI 1/. Inventár s najkrajšími ikonkami na svete. Jednotka mala predmety popísané iba textom, dvojka peknú grafiku a v trojke budú tak peknučké, že sa oblížete.

Plne rátal s tým, že sa väčšina kopií predá digitálnou cestou, chce však aj krabicové vydanie. Krabička je krabička. Ako truhlica s pokladom a v nej aj protipirátaska ochrana /pozn. v hre o pirátoch !/ v podobe papundekľového kolieska s kódmi. Chcel tam mať aj tzv. " dialog puzzles". Systém "bojáku" v hre, kde si navzájom sprosto po pirátsky nadávate a musíte zvoliť správnu kontra odpoveď, aby ste vyhrali. Krv sa však nepreleje. Ojedinelý jav v adventurách a nikto to odvtedy lepšie neurobil, pochválil sam seba.

SCUMM /pozn. script jazyk vyvinutý natívne pre jeho adventúry, práca aj Rona Gilberta/. Chce novú lepšiu verzia. SCUMM dokázal veci, ktoré vtedy konkurenčný LUA nedokázal ani vo sne. Počas obeda ste mohli vymyslieť nový skeč, myšlienku a poobede to už bolo v hre. SCUMM - rýchly, efektívny, flexibilný. A to sa hodí, lebo v tíme nechce mať viac ľudí ako 10 /pozn. nie 30, nie 20, ale 10/. Automaticky to síce znamená, že vývoj hry bude trvať dlhšie, ale bude to osobné, intímne, urobené s láskou. Opičia láska. Nie doslovne.

Pozor. Je ochotný urobiť tretie pokračovanie za jednej hlavnej podmienky a to, že musí byť vlastníkom tohto herného IP /pozn. dnes je to samo Disney !/. Ron Gilbert strávil príliš veľa času tvorbou hier, ktorých intelektuálne vlastníctvo patrilo niekomu inému. Ak by bolo po jeho, tak by mu to umožnilo nechať aj ostatných robiť si vlastné fanúšikovské opičie projekty. A jeho vlastná hra sa bude volať Monkey Island 3a. Všetky hry po druhom diele, ktoré nie sú jeho dielom v jeho Monkey Island univerze proste neexistujú. Tretí diel bude pokračovať presne tam, kde skončil ten druhý, aj keď s rešpektom ku práci druhých dev tímov na už vydaných MI hrách. A plánuje si z nich požičať niektoré zaujímavé nápady alebo postavy /pozn. demonická lebka Murray a zombie čajka z ToMI sú na rane/, až tak kruto obmedzený zas nie je.

Monkey Island 3a nebude tou hrou, ktorou mohla byť v roku 1992. Táto hra je stratená v čase. Dnes je iným človek, prešlo cez neho ďalšich 20 rokov nových životných skúseností. Aj tak však dúfa, že sa mu podarí ešte lepšia hra ako bolo v pláne. A herné média nedostanú hotovú hru v predstihu. Dobre pozná dôvody, prečo sa to tak robí, ale chce, aby to hrali spolu s hráčmi. A snáď mu za to Metacritic skóre nebudú nikto torpédovať.

Chcel kompletné nahovorenie. Svojho času o tom snívali, dnes je to hravo možné. Ak sa aj bude snažiť prachy zohnať cez Kickstarter nebude oblečený ako korzár škemrajúci o váš bakšiš /pozn. nakoniec na KS došlo pri inej jeho adventúrke - Thimbleweed Park/. Asi najviac chce, aby hra vznikla tak, ako to vidí v hlave. Bez tlaku na to, aby vyzerala ako to chce niekto iný. Najradšej by sa počas tvorby na nejakú dobu úplne stratil. Žiadne priebežné info, odrobinky, žiadne prehnané hype. Občas nejaká malá kostička, z ktorej by bol extra nadšený, alebo ho pobavila. Ak sa všetko vyššie naplní, tu hru budete milovať, to vám sľubuje. Koniec exkurzie v čase.

------------------------------------------------------------

 
blog Ron Gilberta na deň všetkých bláznov - suchý oznam, že maká na ďalšom Monkey Island

Prítomnosť. Chodím k nemu na jeho sajtu pravidelne od 2004 roku a téma Monkey Island je tam preberaná samozrejme často. Jeho milované dielo. Preto aj vyššie spomenutá typická litánia, čo by mohlo byť, keby sa zadarilo. Prvý apríl tam uňho bol vždy bez srandy. Ron sa v tejto duchaplnej tradícií nevidel, až do tohto roku, ako vidíte na priloženom snapshote obrazovky. Aby ste to pochopili lepšie. Všetci čakali, kedy sa Ronovi splní jeho sen. Preslávený Scummbar.com sa stihol medzitým pár krát zrušiť a opäť reštartovať a zase zrušiť. Za 31 rokov od prvého dielu ľudia zostarli a niektorí aj zomreli. A nakoniec sme sa dočkali.

Oficiálna stránka hry. Zišlo sa jadro starej zostavy. Ron Gilbert, Dave Grossman /autorská dvojička MI sveta/, Michael Land /pôvodná hudba v MI 1/, Peter McConnell /pôvodná hudba v MI 2 /, Clint Bajakian /pôvodná hudba v MI 2/ a mnoho ďalších. David Fox je hlavný kóder a stará pasta z Lucas Arts. Jenn Sandercock je producent /bol aj pre Thimbleweed Park hru Rona Gilberta/. Vracia sa Alexandra Boyd ako hlas guvernérky Elaine Marley a Dominic Armato ako Guybrush Threepwood je tu tiež. Hra bude hotová v tomto roku a postupne predpokladám dostupná na všetky platformy. PC, konzoly, Switch, mobily.

Čo nám teda ten kratučký teaser hovorí. Ron Gilbert s vlastnou firmou Terrible Toybox v spolupráci s Devolver Digital /rodinný podnik, ktorý začínal ako producent pre malé indie veci/ a s Lucasfilm Games /Disney, majiteľ Monkey Island značky/ pracujú na novej Monkey Island hre. Aj keď sa Ron zastrájal, že chce to IP vlastniť, tak k tomu zjavne nedošlo. Pravdepodobne, ale dostal pri jej tvorbe úplne voľnú ruku. Slon v miestnosti, o ktorom sa ani na blogu u Rona veľmi nehovorí je použitý štýl grafiky v hre.

Na tej pre Monkey Island 1 a 2 robila dnes známa celebrita Steve Purcell, čo je vyštudovaný profesionál. Sam & Max to je Purcell. Obidvoje MI 1 a 2 ručne nakreslil s vodovkami, pastelkami a potom sa to digitalizovalo najčastejšie do VGA rozlišenia v 2 až 256 farbách /Purcell hovorí, že to bol pôrod napchať do 320x200 v 16 farbách a zásadne mu to zasahovalo to kreatívnej voľnosti/. Return to Monkey Island však ukazuje niečo ako lacnú "flash" vektorovú grafiku a ani stopu po luxusnom pixel arte /paradoxne tie hrubé "pixely" vlastne vznikli degradáciou pôvodnej super hires maľovanej predlohy/. Plne si uvedomujem ekonomickú stránku celej veci, prachy asi vidlami nerozhadzujú plus tu stále straší Covid epidémia a beží tretia svetová vojna. Fanúšikovia však nepochybne čakali skôr ručnú práca vo vyššom rozlíšeni ala Curse of Monkey Island. Prvý diel stál svojho času 200K USD a urobili ho za 9 mesiacov. Rozpočet pripravovaného Návratu na Opičí ostrov je určite vysoko nad jeden inflačný milión a robia na tom už vyše dvoch rokov /v úplnej tajnosti/. Projekt budem priebežne sledovať a s prípadnými pikoškami sa podelím.

7 comments:

  1. K "tej lacnej vektorovej grafike" - naopak tenhle styl je mi velmi sympatický. Zbavuje se low res ozubení a velmi dobře to vypadá na full HD obrazovkách. Jsem jen pro to aby se redukovaly nesmyslné miliony barev a vektorizovaly low res pixeloidy. Žádné 3D ale pořádný "2D vektor". boom

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... ja som extra cakal s akym vizualom pridu, stara pixel VGA s 256 farbami je magicka .. avsak hires pixel art ala MI 1-2-3 pri 100 hernych rooms kazda cez tri obrazovky, opulentne paralaxy, masivna vyprava = velmi drahe .. isli na to pragmaticky, ale citim, ze fan base trochu rantuje, ale nechcu Rona smutnit, tak radsej drzime klapcky.

      Delete
  2. ... parodaoxne je vektor 2D grafika styl vlastne ako "takmer" 3D hra a to Ron nechcel 3D grafiku ani omylom, paradoxy.

    ... ludkovia chceli takyto peknucky kresleny a ste pridat nad to -


    Deponia


    ReplyDelete
  3. Ron Gilbert - "One casualty of me making #ReturnToMonkeyIsland was I had to stop playing WoW classic and abandon my guild."

    ReplyDelete
  4. ... interviju Ron @ Grosmann a ingame pics - a ingame pics


    Monkey 1, pixel art VGA


    Monkey 4K vo vektoroch


    Monkey 3 na kt. Ron nerobil, vymazlena kreslena SVGA





    ... najstarsi VGA monkey a najnovsi vektorovy .. ako bonus ten najkrajsi kresleny, treti diel, na kt. Ron nerobil.

    ReplyDelete
  5. ... nie som sam, kto novu grafiku /a teda ani hru/ nebude akceptovat .. je mi fuk ako to bude Ron Gilbert okecavat .. ta grafika je priserne stroha, jednoducha, flash like, jednoduche vektory bez atmosfery, patiny, ziadna hrdza a plesnive drevo, grog a smrad.

    ... na origo MI3 sa cakalo 30 rokov .. snad vie pre koho tu hru robi, nie pre iOS curacikov rok narodenia 2001 .. ze.

    ... narazi si rypak, skoda.

    ReplyDelete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****