20/12/21

Manažment rizika

Hromadne nadávame na kvalitu hier /kvalita = dajte tam úplne všetko, vrátane odvahy a nadšenia vývojára/. Ak teda rozumiete tomu, čo hodnotíte. Niežeby nebolo čo hrať, ale herný mainstream už dlho obsadzujú iba tie "najbezpečnejšie" žánre a aj tie idú na unudeného autopilota. Hviezdna loď Enterprise už nelieta na neprebádané územia, naopak sa motká medzi barom a hajzlíkom na autobusovej stanici. Mágia hier v starých herných časákov je preč. Je za tým politika. V hollywoode dávno v dobe pred internetom a sociálnymi sieťami zobrala firma kopu prachu, dalo to do "neprevereného" filmu. Odvážne samovražedná stávka do lotérie. Dnes to celé vlastní hedžový fond so špeciálnym oddelením na exaktné výpočítanie miery rizika. Presne vypočítaná miera nudy. Gamebiz sa k tomuto dizajnu rýchle blíži. Zajtrajších 200-500 mega eurošov sa nevyhodí len tak za niečo. Spoliehate sa na to, že to nejako SONY zachráni, kvázi väčšia vývojárska sloboda. Zabudnite. Ich sviečka života sa len tak trepotá vo vetre zmien, ktoré sa valia ich smerom. Sony dávno stratilo silu vytvárať nové trendy a má problém aj efektívne sledovať trendy nastolené niekým iným.

Vyrobím dobrú, lacnú konzolu. Tiež kvalitné hry pre tú konzolu. Profit. Stanem sa najlepším. Konkurencia nech si robí čo chce, optimálne nech sa im darí čo najhoršie. Hydraulický despotizmus. Autorita riadi zavlažovacie kanály a to koľko vody /ropy, energie/ dostanete závisí od vašej lojality. Majiteľa samotného výrobného prostriedku - v našom prípade Sony je však už dlhšiu dobu limitovaná stacionárnou veľkosťou vlastnej spotrebiteľskej základne. Náklady na údržbu a vývoj však rastú lineárne. Ako budete reagovať ? Extrémne úspešný rast vášho biznisu ide v ruka v ruke s proporčne rýchlou stratou kontroly nad dobitým územím a kolapsom systému. Tak zanikla Rímska ríša. A záchranný plán B si musíte pripraviť mnoho rokov vopred. Ak ho konkurencia zrealizuje skôr a úspešne, odchádzate na perifériu alebo do likvidácie. Nikto tu nepotrebuje 3 či 4 veľké konzoly. Posledná samonosná Sony konzola bola jakž takž PS3. Pri PS4 už iba s jednou platformou veľké AAA hry neprefinancujete. Pri PS5 by bolo najlepšie, keby ten štát riadil niekto iný a vy odídete na farmu, nech vám posielajú tantiémy. Systém exkluzívných hier, ktoré vám ako výrobcovi konzoly zabezpečia pevnú kontrolu nad vlastnou konzolou je pasé. Je to third party vývojár, čo sa vás chystá zbaštiť na raňajky a preberá riadenie toho Titanicu.

Microsoft ústami hlavy Xboxu Phila Spencera opakovane poprelo existenciu zúriacej vojny konzol. Citujem najnovšie vyjadrenie: "Ani sekundu svojho času nemíňam na boj s ostatnými platformami. Starám sa o to, ako urobiť Xbox väčším, nie ten ich kus chleba menším." Aj preto rozvoj aktivít, ako je Game Pass, Cross Play, Cross Saves. "Chcem aby ste hry hrali spolu, ak chcete, bez ohľadu na preferovanú platformu." Nechcú vztyčovať nové, umelé bariéry, na rozdiel od konkurencie. Phil vypína prsia, sťahuje brucho. Hlavným súperom pre Xbox už nie je SONY a Nintendo ale Amazon a Google. Nintendo a SONY sú z pohľadu MS v otrockej druhej lige, ak to hodnotia nielen z pohľadu "cloud" potenciálu. MS, Amazon, Google tie datacentrá a kapacity majú. Zastaralé japonsko nie. MS investovalo miliardy do Azure serverov. Oni alebo Amazon a Google tvrdo pracujú na tom, ako dostať hry ku všetkým 7 miliárd ľudí na planéte. Ich slová. Ultimatívny cieľ.

MS sa uchádza o priazeň u Apple. MS hovorí, že so Sony nebojuje, má veci pod kontrolou a rýchlo ide do budúcnosti. Sony je podľa nich zastaralá, bez kapitálu. Ten má MS, Apple, Google bez obmedzenia. Vojnu vydržia ťahať dlhšie. Všetky tieto silácke vyjadrenia MS inak smerujú ku investorom a akcionárom, nie sú určené pre hráčov, ktorých to absolútne nezaujíma. Je to iba taká psychologická hra Microsoftu a som o tom presvedčený o to viac, že jedným slovom nespomenú čínu /Tencent, Alibaba, ByteDance/. Ďalší zámer a skrytý strach. Tencent má vyšší čistý ročný príjem ako Amazon alebo Google a moja projekcia ich rastu v ďalších desiatich rokov má rýchlosť C4 explózie.

Tencent ku dnešku za tento kalendárny rok uzatvoril dohodu s viac ako 100 hernými projektami.

Stále platí, že ťažšie ako vyhrať raz, je vyhrať tri krát po sebe alebo vyhrávať neustále. Nebudem sa vracať ďaleko do minulosti, stačí do obdobia Nintendo versus Sega. Japonské firmy. Neskôr nováčik Sony vylial z biznisu giganta Segu. Táto sa transformovala hlavne na výrobu hier pre tie konzoly. Takže trojica japončíkov v krutom boji. Zaujímavé. Americká kométka menom Atari len tak rýchlo preletela po oblohe a už jej nebola. Vstup Microsoftu s xboxom predznamenal, že sa mení tvár gamebizu a to navždy. Japonské firmy fungovali skôr na racionálnom fundamente reálnej ziskovosti tohto segmentu. Microsoft nie. Mohol a aj to urobil - dotovať neustále stratovú konzolu celé desaťročia a čakať na svoju šancu. A dvadsať rokov čakanie sa blíži pomaly času jednej ľudskej generácie.

Medzitým sa zo Sony stala mainstreamová jednotka a po SEGE ďalší porazenec - Nintendo si vytvorilo vlastný piesoček a z priamého súboja so SONY odstúpilo. Tento stav trvá aj dnes. Ak teda chcete klasickú konzolu máte na výber medzi Sony a Microsoft. No a MS tvrdí, že už ani to nie je pravda. Situácia teda dnes podľa MS vyzerá takto. Nintendo existuje vo vlastnom paralelnom vesmíre. Zastaralý HW, úplna kontrola nad svojimi hrami, výrazná samonosnosť ala suverénna PS2, budget hier bez excesu. Jej odkázanosť na third party hry je bezvýznamná. Nedokážem vám odpovedať na otázku prečo nie je celé Mario IP /2D. 2.5D, 3D, Paper, 25 kart/, Zelda atď. okamžite dostupné aj pre PC, nieto ešte na SONY, MS konzolách. Netuším prečo nechávajú miliardy chechtákov ležať na zemi. Nikto ten príšerne zbytočný nintendo HW nepotrebuje. Ako lekár som presvedčený, že je za tým výrazná psychická porucha a tvrdohlavá pýcha.

Týmto problémom netrpí SONY, ktorá sa snaží hystericky umiestniť svoje hry mimo vlastnej konzoly. Logika za tým je jasná. Hry, ktoré robia sú a budú veľmi drahé /snívajú v Sony o herných štúdiach v štýle tých filmových/. Ak bolestne pomaly umiestnite na trh 110 miliónov kusc PS1, 110 mega PS2, 110 mega PS3, 110 mega PS5 vždy za 5-6-7 rokov a cena hry je okolo 50 euro /alebo inflačných 70 euro/ pričom náklady na priemernú AAA idú z 25 mega na 250 mega medzi PS1 a PS5, tak je jasné, že smerujete do likvidácie. SONY skutočne zúfalo hľadá možnosti ako rýchlo rozšíriť odbytisko pre svoje hry mimo vlastnú konzolu. PS5 ako taká je skôr osina v zadku.

Ak tomu ešte nerozumiete, tak MS nám neustále medzi riadkami naznačuje, že sa chce zmeniť z výrobcu herného HW na dodávateľa MS appky a hier na ňu naviazaných pre akýkoľvek HW, ktorú ju dokáže spustiť. A je im úplne jedno kto alebo čo to bude. Mobil, PC, ladnička, auto alebo aj Sony konzola. Ak dokážu predať Halo, Doom alebo ďalší Skyrim pre 458 miliónov užívateľom už v prvom roku, potom nepotrebujú sledovať čísla vyrobených kusov vlastných konzol, alebo čo má na programe dňa Sony. Coca Cole je tiež krčma s domácim pivom a kofolou v nejakej Hornej Dolnej dedine srdečne ukradnutá.

V Sony je podľa mňa celkom dusno a aj preto najali to prasa Jim Ryana. Skončila sa hra na krásu, zrušili pionierske aktivity, nastolila sa krutá konsolidácia /risk manažment/. Spolu s MS ich zreteľne vidím v zajatí zlatej horúčky. Investori rozfúkavajúci novú investičnú bublinu. Hry za 300-500 mega, čo zarobia miliardy. Pôjdu po marvelovkách ako kura po fľusanci. Nemôžem však mať knižnicu od podlahy po strop plnú päťdolárového paperback odpadu. Malé svetlo na konci tunela sú AA vývojári, ktorí v ďalšej gen dostanú konečne HW so strašným prebytkom výkonu /mimoriadne dôležité, stačí remeselne horší kód, umožňuje to šetriť čas a prachy na inovácie/ a naozaj dobré vývojarské middleware /dnes je to stále bieda/. Ďalší hit Sony bude Wolverine avšak bez ksichtu Hugh Jackmana. To stojí "iné" peniaze a snáď to bude vedieť "zatiahnúť" neskôr čína.

7 comments:

  1. Ale proč ne? Potenciál byť i PS4 by měl stačit na rozběhání toho co se dneska servíruje. Zas až tak dobré hry co by vyžadovaly specifickou HW konfiguraci asi fakt nevychází... Neřeknu, kdybychom se tu bavili o VR brýlích, tam je asi potřeba stále intenzivní vývoj HW, ale klasická škola konzole-obrazovka? Pche, i PS2 by možná postačovalo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... potencial PS4 je nekonecny .. problem je ze, sony svoje vlastne AAA alebo AAAA hrz za budget 300+ mega /predstav si ich nativny Witcher 3 alebo GTA/ nevie rychlo zaplatit iba na svojej platforme .. naklady na dobru AAA hru isli medzi PS1 az PS5 mnohokrat nahor pri ROVNAKEJ cene hry a ROVNAKEJ velkosti zakladni = bankrot .. musis teda davat SVOJE hry aj na ine platformy a to rychlo inak bankrot .. vglastne AAA hru pre PS5 musis sony davat aj na PC a uz to musia mat dopredu spocitane .. vtip je v tom, ze ani to PC nestaci, potrebujes aj xbox .. a preto mu third parties sony v hrsti a noznice sa roztvaraju.

      ... PS5 so svojim CPU, GPU, velkou RAM a extremne rychlym SSD je masina pre dobrych koderov na 20 rokov ale skus na tom urobit super AAA hru s budgetom 500+ mega ako buduce GTA a zistis, ue to potrebujes predat pre kazdeho rhaca na svete a tvoja vlastna HW platforma na to netaci .. potom preco sa na to nevysrat a nerobit IBA hry pre vsetkych .. R* s GTA nema vlastnu konzolu a zaraba miliardy.

      ... o tom je clanok a MS ide tymto smerom .. preto za 10 miliard kupila DOOM a Skyrim alebo Minecraft.

      Delete
    2. Takže až vyjde Halo na Playstation tak "tam budem". he he

      Jinak ale proč by SONY nemohlo dosáhnout toho co "nějaký" R*...?

      Delete
    3. ... ak poliakov stal Cyber77 cez 320 mega, tak zarobit musis aspon 640, plati pravidlo aspon 2x budget ako min. profit .. takze cez 10 mega kopii po 65 euro .. aspon tolko a optimalne do roka, nie a tri a to Cyber77 nie je GTA ale obycajna FPS akcia v open mape .. GTA styl by stal este viac .. sony nie su idioti a vedia si to spocitat a nevedia predat 15 mega kopii za ruk .. chapu, ze komercne su druha liga a visia na snurke od gati R*.

      ... sloboda zajtra = vlastne cloud kapacity, skutocne skvele hry, kt. su globalne ziadane a masivne multiplat .. ako vidite, nie je tam ziadne cestne miesto pre vlastnu konzolu, ta je pase.

      Delete
    4. Podle toho co píšeš je R* vlastně gigant průmyslu.. no nevím no...

      Delete
    5. ... maju stastie na GTA know how, piaty diel predal cez 150 mega, zarobil mnoho miliard a GTA online, eh .. potom ich RDR western a bob s nami ked prejdu aj do space opery scifi a albion camelot RPG .. potom kupia sony.

      Delete
    6. ... ups .. R* je gigant .. 11 miliard dali za Zynga z tucnych ziskov z GTA a GTA online penazi.

      Delete

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****