14. 2. 2015

Fetch Quest: The Grinding


"Upgradnul jsem muj DA:Inquisition na deluxe edici [link] jinak to je po certech dobry RPG s bohatym lore a vzhledem k faktu, ze jde o sandbox i velice dobre vypadajici." - KUFI

Máte prostriedky, teda prachy, čas, výborný herný engine, špica grafiku, jakž takž funkčný "boják". Chýba vám už ako hernému dizajnérovi len tá košatá a farbistá herná náplň. Žiaden problém - pošlite hráča na Fetch Quest /FQ/. Je to terminus technicus pre mentálny stav, keď nemáte ani šajnu ako vlastne ten 4-40-400 hodinový herný čas naplniť. FQ alias FedEx Quest je zmätené pobehovanie po krajine a plnenie triviálnych, stupidných, stereotypných a iných čas naťahujúcich únavných úloh. Napríklad zožeň "20 ryšavých medvedích prdelí", pričom aby to bolo napínavejšie, tak pôjde o náhodný "drop". Alebo zabi "50 zelených leguánov so zlatým prúžkom, rozhodne nie tie čisto zelené" alebo Cash Gate - dajte dokopy 1 000 000 dukátov, jinak husiti neprojdou, pričom za zabitie najsilnejšieho enemáka v okolí máte 10 centov. Riešenie - dvojtýždňový grinding. V ceste vám stojí často "rozbitý" most, ktorého oprava vás prepne do FedEx subQuest módu lepšie známeho v hernej terminológií ako Chain of Deals /neskôr si uvedieme názorný príklad/. Takže po prvých 15 hodinách hry už ani netušíte, či penis v slipoch nosíte na pravej alebo ľavej strane a prajete si milosrdnú smrť. Ide o klasický a opakujúci sa príklad impotencie herného vývojára a hneď poskytnem niekoľko názorných ukážok.

Zelda: Link's Awakening a jeho Chain of Deals : 1. získajte figurku Yoshiho v minihre, 2. vymeňte ju za čelenku, 3.  tú zas za psie žrádlo, 4. žradlo za banány, 5. banán odniesť opiciam a tie opravia POKAZENÝ MOST, zároveň po nich ostane palica, 6. palicu odniesť nejakému zmrdovi, čo s ňou pobúcha po včelom úli a tak získate medový plát. 7. med odniesť a získať na úplnom inom mieste ananás, 8. anánas vymeniť za ibištek, to je kvet, 9. ten odniesť žene, ktorá vás poprosí o doručenie jej listu, 10. adresát listu vám dá metlu, 11. odchod ku inej žene a vymeniť za rybársky háčik, 12. rybár na ňom vytiahne z mora nahrdelník, 13. ten obratom dať morskej panne a dostanete rybiu šupinu, 14. šupinu hodiť na sochu morskej panny a to vám otvorí cestu do jaskyne, kde nájdete zväčšovacie sklo. 15. tým prečítejte malý text v knižnice kde tento degenerovaný quest začal. Logické. Ubehaný kokot, to ste v tejto chvíli. A ten pidi text popisuje cestu ako sa dostať po posledného dungeonu, kde váš iste čaká iný Fetch Quest ako je výsostne typické pre 5 z 5 Zelda hier po vedením Eiji Aonuma. Podobne je na tom Castlevania, Metroid a stačí náhodne ďobnúť do zoznamu adventúrných, či akčných RPG, MMO hier /úplný brušný týfus!!/.

Ani ostatné žánre však nie su bez viny. FPS strielačky. Dark Forces - hľadaj červený kľúč. Skoro zistíte, že to znamená získať iné tri modré, v riti skryté, kľúče odomykajúce tajnú skrinku s červeným vzdialeným osem poschodi od dverí, ktoré ten bazmek odomyká. Ale všetko je ouukey, lebo za "červenými" dverami je zelený kľúč a ten vás pustí preč z tohto prekliatého levelu. Voľne aplikujte na iné FPS hry vrátane takých peciek ako System Shock 2. Nájdem vám návod ku splneniu hneď prvej misie: "najdi chlapa, ktorá má klúč do tejto sekcie lodi, kde je zavretý iný chlap s kódom, ku poschodiu o level nižšie, kde je POKAZENÝ výťah, ktorého opravou - viac fedex bullshitov sa konečne dostanete o poschodie VYŠŠIE, kde sa pôvodne chceli dostať." 

"Kyle: They always lock the door. You'd think they'd have learned by now. Doesn't look like there's a key, that would be too easy. The console to unlock the door is probably hidden in some room twelve floors up or something .. how does that make sense ?" - Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

A platí to aj pre sandbox hry - Assassin's Creed či Dead Rising: FedEx simulator alebo survival horory - celá séria Resident Evil 1-2-3 pre PSone je jeden veľkých Fetch Quest. Resident Evil 4 je naopak čistokrvná TPS strieľačka, asi preto ta dnešná nesmierna popularita. Hah. Chuťovka - vesmírna kucapaca X3:Terran Conflict. V hre sa od vás žiada /Xenon hub peklo/ napríklad dať postupne dokopy tento tovar - 400 mikročipov, 500 starých PC, 450 000 ton štrku, 150 000 blalabla, 500 kusov bleblebe, 750 000 kryštálov, 400 000 kremíkových wafrov, 85 000 iných kravín, odniesť, doniesť, naložiť a vyplatiť story NPC blbom 15 000 000 chechtákov na ruku. Neskorší patch tieto počty o niečo znížil a zaroveň skrátil celkový herný čas, no fuj.

Dragon Age: Inquisition .. fetch me if you can ..

Dostávame sa opäť ku kufiho DA:I, ktorú aj keď som nehral, tak ako herný guru som sledoval ako si poradia s hernou náplňou. Bez väčšieho prekvapenia som s úsmevom zachytil obrovské množstvo sťažností na patologický fetch quest charakter tohto prašivého RPG. Po mojej kritike aj náznak riešenia. Lords of the Midnight na 8 bitovom spektre je prvý diel neukončenej trilógie. Sandbox "adventúrne taktické" RPG na masívnej mape s voľným pohybom, procedurálnou kampaňou, vzácnymi reliktami a bez do očí bijúcich fetch questov. Hra /konkurenčné AI NPC/ proste sledujú čo robíte, kde ste, ako postupujete ku cieľu. Šachy. Čas plynie, vy konáte, oni dynamicky reagujú. Hrdina má konať hrdinské veci /kraviny iba ak sú zábavné/, ak mu hra v hlavnej - povinnej príbehovej linií alebo v početných subquestov /naťahovanie herného času/ podhadzuje pod nohy plnenie únavných a nedôstojných úloh je to iba večne sa pripominajúci, erektovaný prostredník toho ako smiešne málo dobrých, herných dizajnérov vlastne okolo seba dlhodobo máme. A to bez ohľadu na nehorázne vyšší výpočetný výkon a online možnosti oproti nezlomnému Sinclair osembitu z roku 1982.