22. 12. 2009

Inferno: The Odyssey Continues

Je tomu presne päťnásť rokov, čo som v hre INFERNO prelietal v štíhlej jednomiestnej kozmickej stíhačke cudzím solárnym systémom vzdialeným asi sto svetelných rokov od rodnej slnečnej sústavy. Sedem unikátnych podrobne vymodelovaných planét, tri mesiace, pásmo asteroidov. Vesmírne majáky, vlastná útočná flotila, tankery, gigantická materská loď. Ochranné štíty planetárnych exosfér. Búrkové oblaky, členité terény, rozsiahle podzemné inštalácie. Nebo plné desiatok inváznych jednotiek. A možnosť, pri obranných manévroch, sa skryť pod vodnú hladina slaného oceána. To všetko je najväčšia a najlepšia scifi space opera všetkých čias od Digital Image Design z roku 1994. Priame a značne vylepšené pokračovanie hry EPIC, pojednavajúce o vojenskom konflikte dvoch civilizácii. Našej a mimozemskej. V pozadí bude aj trochu tej osobnej pomsty, za genetické manipulácie vašej osoby počas zajatia, čo vysvetľuje napríklad aj výrazne vyššiu odolnosť voči preťaženiu pri bojových obratoch a reflexy kobry.


Inferno je technicky, na dobu svoju vzniku, asi poslednou a určite najveľkolepejšou hrou používajúcou tzv. flat shaded polygóny /ojedinele aj otextúrované povrchy, eventuálne gouraudovo tieňovanie/ s prekliato dobrou hudbou uloženou na CD /aj komix pre potechu oka/. Základné menu po inštalácii ponúka príbehovú kampaň - Director´s cut, Evolution /vlastná stratégia postupu hrou, podľa vývoja na bojisku/, Arcade aka Quick play. Naozaj nelineárna sandbox akcia /herné video, pozrieť celé/, kde zlyhanie v misii neznamené zákonite aj koniec hry. Tie sa mimochodom vyberajú z rovnej sedemstovky možností-úloh /100 rôznych povrchových štruktúr, 60 rôznych vermírnych plavidiel/. Hľadanie, eskortovane, ničenie, bránenie, prelety skrze šachty pod zemou, alebo v črevách gigantických "six mile" kozmických krížnikov. Variabilita misií sa opiera aj o obojživelnosť vášho stíhača, ktorý je v pohode pri bode blízkom absolútnej nule, na rozpálených planétach, alebo pod vodou.

Je zjavná značná zbehlosť DID pri tvorbe leteckých simulátor /viď TFX, ktorého modifikovaný engine Inferno používa/, takže aj v inferne sa pobavíte s viacfunkčným HOPI HUD display, k dispozícii je virtuálny kokpit /aj so sledovaním zameraného cieľa/, mnohopočetné zbraňové systémy, vrátane smrtiacich hlavíc s antihmotou, navigácia, manažment obranných štítov. Inferno je bláznivo dlhá hra, plná kolosálne epických scén, strhujúcich bojov ala Stars Wars vrátane obligatného ničenie reaktora v strede Hviezdy Smrti, všetko striedané nádhernými scenériami planét, kde sa kocháte krajinou a počúvate výbornu hudbu od kapely Alien Sex Fiend, album bohužiaľ nepoužíva "čisté" herné verziu skladieb, ale pridáva nejaké to intro, remixuje, a fest do teho drbe, najdite si origo gameplay music torrent.



Po zániku firmy DID, teda po jej akvizícii francúzmi z Infogrames sa časť vzbúrencov odštiepila, založiac vlastný podnik Evolutuon Studios. A ten ako vieme, dnes kope za SONY produkujúc najlepší offroad arcade racing pod slnkom. Sériu Motorstorm. Mimochodom, keď svojho času spovedali DID ohľadom možného portu ich hier na PSone /vtedy ešte len vychádzajúca hviezdička/ pochválil jej dostatočný výkon, a veľmi dobré grafické jadro. Nebol však vôbec spokojný pri pomyslení na streaming z jej veľmi pomalej CD mechaniky. Dnes pri pohľade na Xcrap a gregoriánsky kalendár s číslom 2010 za rohom, by iba iste neveriaco prevracali očami.

Inferno si vystačilo so 4-8 megami pamäte a na Pentiu 100ke to bolo závratne rýchle a plynulé. Rendering bol v čistom softvérovom režime, stačila de fakto akákoľvek pomalá S3ka. Naivne som dúfal, že o tých 15 rokov neskôr zažijem srdce zastavajúce adrenalínové jazdy bez zásahu pomalého hárdvéru z roku 1994 do toku deja. Ps3 je oproti tejto zostave tak svinsky výkonnejšia, že herné možnosti sú naozaj limitované iba budgetom, časom a fantáziou tvorcov. Všetko v inferne môžte zlepšiť 50-100 násobne. Našiel som vám tento herný projekt poháňaný práve k tomuto účelu ušitému Infinity engine, ktorý vám umožní sa dostať z orbity marsu na zem k brehu amazónky bez sekundy nahrávania. Moja naivita ma potrestala aj druhykrát, lebo som skutočne nerátal s tým, že aj starí hrači zdegenerujú až do takej miery, že si úplne vystačia a budú drzo onanovať nad dnešnými retardovanými hrami. Chceš Inferno 2, tu máš naše hnilé patoky : Batman AA, alebo Dragon Age, alebo Mass defekt /z izby do izby cez minutové nahrávanie na elevátore/, alebo more tých ďalších sračiek. A aj preto už hry nehrajem, to čo chcem mi už dnes, ani zajtra nikto nedá.